پایان نامه ارشد بررسی چگونگی تبادل و انتشار دانش توسط اعضای هیأت علمی

2-6  شیوه­های(مؤلفه­های) مدیریت دانش

شیوه­های مدیریت دانش شامل خلق دانش (شامل اکتساب، تجزیه و تحلیل و تولید دانش)، سازماندهی دانش، تبادل دانش و کاربرد دانش می­باشد. خلق دانش به معنای ایجاد دانش جدید در سازمان می باشد که از فعالیت­های مرتبط با ورود دانش جدید به سیستم، توسعه، اکتشاف و جذب دانش تشکیل می­گردد (نورمن و کنراد4، 1999). درستک5 اظهار می­کند طریقی که یک فرد اطلاعات را تفسیر، مجسم و درونی می­کند، دانش را تولید می­نماید (میتال، 2008). خلق، تفسیر و ترجمه دانش نه فقط بر اساس مجله­ها و کتاب­های درسی می­باشد بلکه گفتگوها و مکالمات بین همکاران، مثل سخنرانی ها، توضیحات و تفاسیر اساتید برای دانشجویان و زیردستان را نیز دربر می­گیرد (الینگسن[1]، 2003). به تعبیری می­توان اظهار داشت که افراد دانش را با بهره گیری از منابع جدید مانند افراد یا سازمان­های دیگر به دست می­آورند. از طرفی مشکلاتی در زمینه اکتساب دانش پیش می­آید به طوری که بیش­ترین حد دانش در ذهن کارشناسان جای می­گیرد اما این دانش تلویحی به آسانی به شکل صریح و روشن خود مستند نمی­گردد. این متخصصان، معمولاً حجم گسترده­ای از دانش سودمند برای سازمان­ها را به صورت یکجا دارند. پس اکتساب و تولید دانش، یک کوشش یک مرحله­ای گسسته نیست، بلکه فرایندی می باشد که در محیط صحیح، ذهنیت و فرهنگ سازمانی، پرورش می­یابد (میتال، 2008).

[1]. Ellingsen      2. Huang      3.Yaying      4. ProbstRaub & Romhardt

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند

دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی 

عنوان کامل پایان نامه :

کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند

2-5-2  تأثیر فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش

یکی از مهم­ترین توانمندسازی­های مدیریت دانش فرهنگ باز سازمان می باشد که مشوق تعامل افراد با یکدیگر و تبادل نظرات، تجربیات و نقطه نظرات می باشد و به کارکنان اجازه می­دهد که بدون ترس از باز خواست، عقایدشان را اظهار نمایند. هولدن4 (2002) فرهنگ را تنوع دانش مشترک تعریف نموده می باشد. او معتقد می باشد مدیریت فرهنگ چندگانه می­تواند به عنوان شکلی از مدیریت دانش و فرهنگ به عنوان یک منبع دانش سازمانی که می­تواند مدیریت گردد، تلقی گردد (به نقل از کیوراک5، 2009). فرهنگ سازمانی که محیط دانش را تغذیه می­کند، توانایی بهره گیری از دانش قبلی را برای شناسایی ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و به کاربردن آن را برای تولید دانش و قابلیت­های جدید، تعیین و ترسیم می­نماید (علوی، 2005). فرهنگی که به گونه مثبت به سمت دانش، تمایل دارد فرهنگی می باشد که یادگیری در کنار شغل یا بدون آن از ارزش بالایی برخوردار می باشد. فرهنگ­هایی که صراحتاً طرفدار اشتراک، انتقال و اکتساب دانش هستند، زمینه­ای را برای تعاملی که مساعد و مستعد کاربرد و نفوذ دانش و در نتیجه ایجاد یک فرهنگ دانش می باشد، به وجود می­آورند. یک فرهنگ دانش محور در خصوصیات سازمانی­ای مجسم می­گردد که تولید و انتشار دانش را ترغیب و تسهیل می­نمایند. ایجاد یک فرهنگ دانش، نه تنها دارای معماری و ساختار اطلاعاتی می باشد بلکه دارای موقعیتی می باشد که کاربر، نیازهای اطلاعاتی را گسترش می­دهد، اطلاعات را تجزیه و تحلیل می­کند و آن را تفسیر می­نماید (میتال، 2008).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *