پایان نامه ارشد بررسی رابطه آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان درک و فهم در کودکان پیش دبستانی

119-2-2- چند کارکرد قصه گویی:

شنیدن: قصه توانایی شنیدن را در بشر پرورش می دهد. درست می باشد که صدا به گوش همه می رسد، اما همه نمی شنوند. همان گونه که همه نگاه می کنند، اما نمی بینند. دیدن شنیدن نیاز به تمرین دارند و قصه گویی یکی از این را ه های پروراندن گوش می باشد.

گفتن: زبان که دستاورد بزرگ بشر هاست، با شنیدن آغاز می گردد. زبا ن شناسان می گویند افراد بشر به

وسیله علایم با یکدیگر ارتباط مستقر می کنند و این علایم در درجه اول گوش دهانی هستند. پیدایش گفتار در بشر به پانصد هزار سال تا یک میلیون سال پیش می رسد صحبت کردن فعالیتی می باشد که ما در اوان کودکی، از دو سالگی به بعد، یاد می گیریم. برای هر بشر طبیعی، گفتار عبارت می باشد از دسته ای عادت که

او در روابط روزمره خود با اطرافیانش به کار می بندد. وقتی کودک به سن شش سالگی می رسد، ساختمان و نظام گفتار در او شکل گرفته می باشد. بعدها در مدرسه زبان نوشتن و خواندن را به او می آموزند. اگر بپذیریم که یک کودک شش ساله الگوی دستوری و صداهای اساسی زبان خود را آن گونه که در تمام  عمر به کار خواهد برد، یاد گرفته می باشد، آن گاه می توانیم به اهمیت قصه گویی شفاهی برای کودکان پی ببریم.

خواندن: قصه گویی کودکان را به طرف کتاب می کشاند و باعث ارتقاء قدرت درک می گردد. به خصوص

وقتی کودک کتابی را می خواند که قصه اش را می داند، هم ذهن خود را نظم می دهد، هم حا فظه اش را می پرورد و هم تصاویر و مفاهیم را بدونه درنگ می فهمد. از این جهت قصه گویی کارکردهای مختلفی را به گونه همزمان دارد که یکی هم افزودن بر گنجینه واژگان و تسهیل تفکر می باشد. جزء آ نچه گفته گردید قصه گویی آیینی زنده می باشد و همه کارکردهای آیین زنده را دارد مانند ارتباطی که بین گوینده و مخاطب و

بین گروه مخاطبان مستقر می کند. این ارتباط می تواند آرامش بخش و سازنده باشد مثل وقتی که مادری برای کودکش قصه می گوید؛ می تواند احساسات بشری را تلطیف کند، مثل وقتی که کسی قصۀ عاشقانه و محبت آمیزی می شنود؛ می تواند بر انگیزننده باشد، مثل وقتی که کسی نقلی حماسی می شنوند؛ و می تواند بشر ساز باشد، مثل وقتی که مستبد خونریزی زیرا شهریار به شنیدن قصه های شهرزاد می نشیند.(آقاعباسی،1388،ص184).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی و گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی شهرستان سرپل ذهاب در سال 92-93

1-4-2-  اهداف جزیی:

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه درک و فهم در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه محاسبات در کودکان پیش دبستانی

مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه گنجینه لغات در کودکان پیش دبستانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ارتباط آموزش به شیوه قصه گویی بر اندازه هوش کلامی و گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی شهرستان سرپل ذهاب در سال 92-93

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *