دانلود پایان نامه تعیین چگونگی سازماندهی دانش توسط اعضای هیأت علمی

2-3  معناسازی و دانش آفرینی

با در نظر داشتن تعاریف دانش و اهمیت فرق آن با اطلاعات، این سؤال پیش می­آید که دانش چگونه ساخته می­گردد. از آن­جایی که در مدیریت دانش، تأکید بر خلق دانش جدید می باشد، از این توانایی منحصر بشری به عنوان «دانش آفرینی و خلق معنا» بحث می­گردد. افراد اطلاعات را به شکل­های مختلفی مورد بهره گیری قرار می­دهند. مانند موردها کاربرد آن معناسازی، دانش­آفرینی، تصمیم­گیری و غیره می باشد. برای دانش آفرینی چرخه­های متفاوتی اظهار شده می باشد. از آن ­جایی که مکانیزم خلق دانش به درستی شناخته شده نیست، چند روش و چرخه دانش شخصی اظهار می­گردد تا درک جامعی از دانش ­آفرینی به دست آید.

ویلک استروم و نورمن2 (1994) تصریح به فرایندهای مختلف دانش دارند و آن را شامل فرایند مولد (خلق دانش جدید)، فرایند بهره­وری (عملیاتی کردن دانش جدید) و فرایند ارائه (اشاعه و انتقال دانش جدید) می­دانند.

بارتون3 (1995) چرخه دانش­سازی را ارائه کرده می باشد. او می­گوید دانش در چهار مرحله ساخته می­گردد. حرکت در این مراحل از زمان حال به آینده و از درون به بیرون می باشد. به بیانی دیگر، وقتی فردی با مسئله­ای مواجه می­گردد با در نظر داشتن توانایی خود به حل آن در زمان حال مبادرت می­کند. سپس در درون خود به تکمیل و ترکیب آن با مجموعه دانش و اطلاعات قبلی خود می­پردازد و در تجربیات آینده آن را به کار می­برد. در این مرحله دانش به صورت عیان در اقدام فرد متجلی می­گردد. نمودار 2-1 چرخه دانش­سازی بارتون را نشان می­دهد (به نقل از عدلی، 1384).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *