دانلود پایان نامه تعیین رابطه الگوی ارتباط اجتنابی متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی

دیدگاه یادگیری اجتماعی – شناختی

نارضایتی از رویکرد شرطی سازی به پیدایش نسل دومی از نظریه های یادگیری منتهی گردید. این نظریه شناختی نامیده گردید، زیرا بر این عقیده تاکید می ورزد که افراد اغلب از یکدیگر یاد می گیرند (کارور و شی یر؛ ترجمه رضوانی، 1375).

نظریه اجتماعی شناختی، با مردود شناختن دیدگاههایی که عقیده دارند بشر با نیروهای درونی برانگیخته می گردد و یا آنهایی که بشر را دست بسته در اختیار محیط می دانند بر این باور می باشد که رفتار بشر را می توان از طریق تکامل بشر و محیط تبیین نمود. فرایندی که باندورا آن را موجبیت دوجانبه می نامد. بشر تحت تاثیر نیروهای اجتماعی می باشد اما چگونگی برخورد با آنها را خود انتخاب می کند. بشر هم نسبت به شرایط محیطی واکنش نشان می دهد هم فعالانه آنها را تفسیر کرده و بر موقعیتها تاثیر می گذارد. همانقدر که موقعیتها بشر را می سازد، بشر نیز موقعیتها را انتخاب می کند و همانقدر که بشر از رفتار دیگران تاثیر می گیرد، در رفتار دیگران نیز تاثیر می گذارد.

به گونه کلی، نظریه شناختی اجتماعی، بشر را به شرط درست اقدام کردن، موجودی کاملاً سازگار می بیند که توانایی انطباق با شرایط متغیر محیطی را داراست. فرایند مداوم موجبیت دوجانبه مستلزم این می باشد که فرد به گونه فعال از بین هدفها به انتخاب بپردازد و در بین موقعیتها با در نظر داشتن مقتضیات آنها و امکان بالقوه دستیابی به نتایج متفاوت تمیز قائل گردد. بشر در مورد توانایی خود در پاسخگویی به مقتضیات متنوع موقعیتها به قضاوت می پردازد و وقتی آن اقدام را انجام داد، نتیجه را با در نظر داشتن پاسخهای دیگران و میزانهای درونی خودش ارزیابی می کند. بشر به یک معنی، موجودی مساله گشاست و به دنبال این می باشد که چنین رفتار کند که هم پاداشهای محیطی خود را به حداکثر برساند و هم پاداشهای درونی را به شکل خود تحسینی دریافت کند (پروین، 1374).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1- تعیین ارتباط بین الگوهای ارتباطی والدین و سازگاری اجتماعی کودکان آنها.

اهداف فرعی:

2- تعیین ارتباط الگوی ارتباط سازنده متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

3- تعیین ارتباط الگوی ارتباط اجتنابی متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

4- تعیین ارتباط الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

5- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع مرد/کناره گیری زن والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

6- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع زن/کناره گیری مرد والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : آیا الگوهای ارتباطی والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *