دانلود پایان نامه بررسی نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

2-1-8- آگوستین

آگوستین عدالت را به مطابقت با نظم تفسیر می­نمود و اعتقاد داشت که در شهر دنیا نمی­توان دستورالعمل صادر نمود و آن چه جامعه را پایدار نگاه می­دارد، عدل می باشد (کناری­زاده، 1385).

در سده­ی هفدهم حکمای بسیاری وارد حیطه­ی ظهور نهادند و مفاهیم عدالت و برابری رنگ تازه­ای به خود گرفتند. در این بین به تبیین نظریات فیلسوفان سیاسی عصر جدید می­پردازیم.

 

2-1-9- توماس هابز

هابز از برجسته­ترین فیلسوفان سیاسی عصر جدید می باشد. به عقیده­ی هابز آن­چه نیک و داد می باشد، چیزی می باشد که مصلحت و خیر شخص در اوست و به این دلیل که بشر خودخواه می باشد هرچه می­خواهد برای خود می­خواهد و به ضرر دیگری پس همه با همه در جنگ هستند پس برای این­که امنیت استقرار یابد بایستی هرکس از حق طبیعی خویش یعنی آزادی صرف­نظر کند و پای­بند عهد و پیمان گردد ازاین­رو قوانین وضع می­گردد و مردم خود را به آن مقید می‌نمایند. در نتیجه برای تفویض امور خویش و امنیت و صلح، قدرت و اختیار تام را به یک نفر می­دهند (فروغی، 1388).

تاسیس مفهومی از عدالت براساس چنین برداشت نسبی­گرایانه، ذهن­گرایانه و مادی‌گرایانه‌ای کار دشواری بود. به نظر هابز در وضع طبیعی یعنی در شرایطی که دولت وجود ندارد، رقابت پایان­ناپذیری میان بشر­ها برای قدرت، ثروت و امنیت درمی­گیرد چراکه هرکس درپی منافع خویش می باشد. در این وضع طبیعی قطعاً قانون، اخلاق، انصاف و عدالت معنایی ندارد. پس آدمی به حکم عقل در جستجوی صلح برمی­آید و پذیرش دولت و وضع مدنی از طریق قرداد اجتماعی همان تن دادن به صلح می باشد و مرجع حاکمیت نیز از طریق مجازاتِ کسانی که قانون‌شکنی می­کنند، صلح را برپا می­دارد و زمانی که چنین مرجعی باشد عدالت معنا می­یابد و عدالت همان حفظ و رعایت قرارها و قراردادها می­گردد (بشیریه، 1382).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *