هرچند ارزشیابی خود به خود که با ارزش و فایده سروکار دارد امری کیفی می باشد. اما با مرور بر ادبیات ارزشیابی با اصطلاحات ارزشیابی کمی و کیفی مواجه می شویم. متغیر کمی قابل اندازه گیری درسطوح می باشد و اعداد ریاضی برای آن بکار می رود. اما متغیر کیفی درحد مقیاس اسمی یا رتبه ای عدد می پذیرد. به تبع داده های گرد آوری شده به مقوله کمی و کیفی اختصاص می یابد. داده های کمی مقیاس فاصله ای یا نسبی را می پذیرد اما داده های کیفی کمتر مبتنی بر اندازه گیری دقیق می باشد و ازطریق تبیین  و تشریح موضوع اطلاعات را در اختیار    می گذارد. حجم اطلاعات نهفته در داده های کمی و کیفی متفاوت می باشد،  داده های کمی حجم بیشتری از اطلاعات را در قالب عدد  و رقم می فشرد و تلخیص می سازد. اما داده های کیفی اطلاعات فراوانی را به صورت کمتر دستخورده و کمتر عددی در اختیار می گذارد.

داده های کیفی درقالب مفاهیم و واژه ها ارائه می گردد و تحلیل آنها کمتر بر عدد متکی می باشد و بیشتر از مفاهیم کلیدی ارزش گذاری و قضاوت برخوردار می باشد. ابزار     جمع آوری داده های کمی معمولا آزمون های عینی یا استاندارد با پاسخ هایی از قبل تعیین شده می باشد. اما داده های کیفی از طریق ابزارهایی مثل پرسش نامه ، توجه سنج ها ، روش مصاحبه ای ، نظاره ای ، واقعه نگاری و گزارش های روزانه گرد آوری می گردد (فراهانی،1383).

[1] Quantitative Evaluation

[2] Qualitative Evaluation

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارتباط هوش کلامی با آموزش به شیوه قصه گویی

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید