در این فصل از پژوهش، آغاز مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بعد از پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور ارائه می گردد.

 

مبانی نظری پژوهش

مبانی نظری رضایت شغلی

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت شغلی، رضایت شغلی می باشد که باعث افزایش کارآئی و نیز احساس رضایت فردی می گردد. مطالعه رسمی رضایت شغلی با مطالعات “هاثورن[1]” در اوایل سال های 1930 تاکنون رضایت شغلی بطور وسیعی مورد مطالعه واقع شده می باشد. چرا رضایت شغلی این قدر مورد توجه می باشد؟ در اصل، رضایت شغلی به این دلیل اهمیت پیدا نمود که طرفداران اولیه رویکرد روابط انسانی فرضیه پرداز ها و مدیران را قانع کردند که کارگر خوشحال، کارگری سودآور می باشد (کوزه چیان و همکاران،1382).

چستر بارنارد[2] (1950) عقیده دارد که رضایت شغلی باعث تداوم همکاری فرد و سازمان می گردد. خشنودی های ویژه ای که بشر را بر می انگیزد تا کوششهای خود را به یاری یک سازمان روانه سازد از سودهای مثبتی می باشد که در برابر زیان های برخاسته از این همکاری سرچشمه می گیرد. به اعتقاد فرد لوتانز[3] (1987) رضایت شغلی یک حالت عاطفی مثبت یا خوشایندی می باشد که حاصل ارزیابی از شغل یا تجارت شغلی اش می باشد، رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان می باشد از آن چیز که که به نظرشان می آید و شغلشان آنرا بخوبی فراهم کرده باشد (به نقل از ایلماز و ارگان[4]، 2008).

[1]-Hawthorne

[2]-Chester Barnard

[3]-Luthanz

[4]-Yilmaz & Ergan

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه پیش بینی بهره وری کارکنان با توجه به رضایت شغلی و سازگاری

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید