2-1-4) ظرفیّت پژوهشی و توسعه­ی حرفه­ای معلمان

حرفه­ای شدن معلمان بر جنبه­های تکنیکی و حرفه­ای تدریس و ارتقاء موقعیت اجتماعی حرفه­ی معلمی متمرکز می باشد. حرفه­ای شدن فرایندی می باشد که طی آن انجام یک حرفه یا شغل مستلزم داشتن مهارت­های ویژه­ای می­باشد (وایلنت، 2007، به نقل از کریمی، 1387). توسعه­ی حرفه­ای معلمان به آنان کمک می­کند تا بازخوردی از نتایج تحقیقات انجام شده را در تجارب آموزشی خویش اعمال کنند؛ با در نظر داشتن اینکه شرایط شغلی معلمان پیوسته در حال تغییر می باشد، آنان بایستی برای حفظ شغل به گونه مداوم دانش و تجارب خویش را بهبود بخشند؛ پس توسعه­ی حرفه­ای معلمان فرایندی مداوم می باشد که به آنان کمک می­کند تا دانش و مهارت­های لازم برای شروع حرفه­ی معلمی را کسب کنند و این مهارت­ها را در حین کار افزایش دهند ( گروه تعلیم و تربیت دانشگاه مریلند، 2005، به نقل از حجازی و همکاران، 1388).

به عقیده ی کوکران-اسمیت[1]و لیتله[2](1999)، مشارکت معلمان در پژوهش، وسیله­ای برای پرورش مهارت­های حرفه­ای در معلمان می باشد. او هانلو[3](1996)، اقدام پژوهی و به گونه کلی پژوهشی که توسط معلمان انجام می­گردد را به عنوان شکلی از توسعه­ی حرفه­ای معلمان عنوان می­کند. مطالعاتی که در زمینه­ی پژوهشگری معلمان و تأثیر پژوهش بر توسعه­ی مهارت­های حرفه­ای معلمان انجام گرفته حاکی از آن می باشد که پژوهش توسط معلمان موجب افزایش سطح اثربخشی و کارایی شغلی، بهبود مهارت­های فکری و افزایش مهارت­های تجزیه و تحلیل اطلاعات و حل مسئله، ایجاد ارتباط مناسب با همکاران، افزایش سطح خودکارآمدی و افزایش اندازه رضایت شغلی معلمان گردیده می باشد ( بنت، تامپسون، 1996؛ به نقل از حجازی و همکاران،  1388).

ماتساگاراس[4](2005) با تأکید بر تأثیر پژوهش در آموزش، معتقد می باشد زمانی که معلم از پژوهش بهره گیری می­کند به تدریج درمورد­ی امتیاز و برتری حرفه­ای و شغلی خود متقاعد می­گردد یعنی دارای توانایی درک ماهرانه­ی تفاوت­های موجود در موقعیت­های پیچیده خواهد گردید و از این طریق به گونه صحیح مداخله­ها و رفتارهای مناسب را برای بیشترین تأثیرگذاری انتخاب می­کند. اسکان[5] (1983)،  با مطرح کردن عنوان «معلم متفکر» به شناخت و توسعه­ی دانش حرفه­ای معلم و احساس مسئولیت برای درک و فهم اقدام­پژوهی توسط معلم از طریق آموزش­های قبل از خدمت و ضمن خدمت تأکید بسیاری دارد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

پس در دنیای امروزی که جوامع مختلف به سمت تخصصی کردن مهارت­های حرفه­ای معلمان خود، حرکت می کنند ضروری می باشد در کشور ما نیز معلمان به عنوان مهم­ترین کاربران نظریه­های آموزشی، از مهارت­های پژوهشی به مقصود بهسازی حرفه­ای خود و بهبود شرایط آموزشی برخوردار باشند.

1- Cochran-Smith

2– Little

3-Ohonlo

4- Matsagouras

5-Schon

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید