تاریخچه موادمخدر در ایران :

در ایران پیش از اسلام بهره گیری از الکل رواج داشته و پس از اسلام نوشیدن مشروبات الکلی مخالف با شعایر مذهبی به شمار رفت . از این رو بهره گیری از تریاک و حشیش در بعضی نقاط ایران به عنوان یک داروی اولیه شدت یافته می باشد. به کار بردن تریاک در ایران به صورت سنتی معمول بوده ، خواص کیفری آن کمتر مورد نظر بوده و جایگزین گستره وسعی از نیازهای برآورده نشده پزشکی و بهداشتی بوده می باشد . بسیاری از مردمی که تریاک مصرف می­کرده­اند ، به کار روزمره خود نیز ادامه می­داده و اساسا مشکلی در زمینه فعالیتهای اجتماعی و خانوادگی خود نداشته­اند. افزون بر آن تولید ، فروش و مصرف آن جرم تلقی نشده و افرادی که از ان  بهره گیری می کردند از جامعه طرد نمی­شدند .

به هر روی مسئله اعتیاد به موادمخدر به ویژه اعتیاد و کاربرد نابجای تریاک در ایران از ربع سوم سده نوزدهم آغاز می­گردد . پیش از آن گر چه تریاک در دسترس بوده به نظر می­رسد که اعتیاد  به آن بسیار کم بوده می باشد . آن لحظه کاربرد تریاک بیشتر جنبه دارویی داشته و به دلیل خاصیت ضد درد بودن آن داروی همه دردها و بیماریها شناخته می شده می باشد (فزونی :1357،ص51). در تاریخ ایران به غیر از دو مورد که آن هم مشکوک می باشد  نامی از تریاک و مصرف آن برده نشده می باشد . برای نمونه در سده سوم میلادی شخصی به نام ژادوس هاکاداس که یک پزشک یهودی بوده می باشد به بیماران خود پیش از اقدام جراحی شربتی می­داده می باشد که خواب آور بوده و گروهی از تاریخ نویسان آن را از ترکیبات تریاک می­دانند . مورد دیگر سروده ای می باشد که در شاهنامه : پس از آنکه رستم آگاه می­گردد که فرزند خود سهراب را مجروح کرده می باشد از کاووس شاه همین دارو را خواسته می باشد . در پارسی کهن به تریاک ابیون می­گفتند که افیون معرب آن می باشد . دو پزشک ایرانی ، ابوعلی سینا و محمد زکریای رازی که کوشش زیادی در پیشرفت دانش پزشکی آن روزگار داشتند در کار درمانی خویش از تریاک به شکلی موثر و گسترده بهره می­گرفتند . از آنجا که پس از سده­های میانه ، کتابهای ابوعلی سینا به عنوان پایه آموزش پزشکی در کشورهای اروپایی به کار برده گردید ، تریاک در این کشورها نیز رواج پیدا نمود و کاربرد درمانی گسترده­ای پیدا نمود . پزشکان قدیم ایران از خواص تریاک اگاه بودند و تنها در موردها خیلی ضروری آن را به کار می­بردند چنانکه فخرالدین سمرقندی در کتاب خود نوشته می باشد : بایستی حذر نمود از استعمال افیون در صداع ، مگر آنکه بوده باشد صداع در نهایت شدت . در کتاب اخلاق روحی نوشته عطاء الملک روحی این روایت آمده می باشد : سلطان محمد غزنوی برای لشکر کشی به یکی از شهرها روان بود . گویند محمد در هنگام جنگ پیش از رسیدن به شهرهای دشمن بر روی تختی که روی پیل بود استراحت می­نمود و در هنگام حمله از پیل پیاده می گردید و بر اسب می نشست .

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد برچسب زنی از طرف جامعه و بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا سهولت دسترسی به موادمخدر بر بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر تاثیر دارد؟
  • آیا معاشرت با دوستان و همسالان معتاد بر بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر تاثیر دارد؟
  • آیا وضعیت اشتغال بر بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر تاثیر دارد؟
  • آیا برچسب زنی از طرف جامعه بر بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر تاثیر دارد؟

5 – آیا وجود فرد معتاد در خانواده بر بازگشت زنان به سوء مصرف موادمخدر تاثیر دارد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : عوامل اجتماعی موثر بر بازگشت زنان به اعتیاد


دیدگاهتان را بنویسید