2-1-17-4-1-3- ماکس وبر

نوع توجه وبر به تضاد در جامعه و تفسیر او از قشربندی اجتماعی، توجه او نسبت به ماهیت ذهنی کنش انسانی و به موضوع آزادی از ارزش، مانند موضوعاتی هستند که در آراء و نظریات وبر به چشم می‌خورد. به اعتقاد وبر، در طول زمان، تحصیلات دانشگاهی با ابزار سودمندی برای نیل به پایگاه­های مشروع افتخارآفرین تبدیل شده می باشد. تربیت دانشگاهی، امتیازات پایگاهی زیادی فراهم نموده و سبب پیدایش گروه‌های پایگاهی جدیدی از بورژواها شده می باشد. مفهوم گروه پایگاهی[1] از اهمیت زیادی در آثار وبر برخوردار می باشد. وبر معتقد می باشد که فعالیت اصلی مدرسه، آموختن یک فرهنگ پایگاهی خاص می باشد. چه در داخل کلاس و چه در بیرون از آن. روابط قدرت و منافع متضاد افراد و گروه­ها در جامعه بر نظام­های آموزشی اثر می­گذارد.زیرا این هدف و سود گروه­های مسلط در جامعه می باشد که به مدرسه شکل می­بخشد.

وبر مفهوم پیچیده­تری از تضاد در جامعه را ارائه داد که دارای سه بُعد می باشد. مالکیت اموال، موقعیت فرهنگی در جامعه و تفاوت در قدرت ناشی از موقعیت فرهنگی و سازمانی در جامعه یعنی طبقه، پایگاه و قدرت.

به اعتقاد وبر گروه­های اجتماعی در یک حالت ثابتی از تضاد هستند تا کنترل خود را بر این ابعاد سه گانه حفظ نموده، و به این ترتیب اعضای گروه­های دیگر را از دسترسی به این ابعاد محروم میسازند. یکی از راه‌های اعمال این کنترل، بهره گیری از دانش و مدرک مربوط به دارا بودن این دانش می باشد که سازوکار اصلی تضاد بین گروه­ها در جامعه می باشد (همان).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد تعیین چگونگی خلق دانش توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند

[1] Status Group

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید