یافته ها نشان می دهد که الگوهای انتخاب رشته ریاضی و علوم مرتبط به شدت با قومیت همراه می باشد. دانش آموزانی که در رشته های ریاضی و علوم شرکت می کنند، به احتمال زیاد متعلق به گروه قومی آسیایی هستند. نتایج نشان می دهد که تنوع قومی و قرار گرفتن در معرض آموزش و تحصیل گسترده تر، ممکن می باشد تأثیر مهمی در تغییر دادن ترکیب جنسیتی از رشته دبیرستانی و دانشگاهی و مشاغل مرتبط با رشته ها اعمال کند (آدامیوتی، تریکیا و اسویت[1]،20014).

پذیرش خود[2] و ارزشهای بنیادین، به احتمال زیاد تأثیر عمده ای در توجیه انتخاب رشته در دانش آموزان آلمانی اعمال می کند. پیش روی در ایالت متحده انتخاب، به احتمال زیاد به قابلیت و توانایی بستگی دارد (گابریل، جسیکا، یوریچ و بامرت[3]،(2008).

فرنگا و جویسیب[4] (1998)، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که نگرشهای مربوط به علم پیش بینی کننده مهمی برای انتخاب رشته توسط دختران می باشد اما برای پسران اینگونه نیست.

دیدگاه هایی مانند نظریه خصیصه – عامل[5]  بر شناخت توانائی ها و رغبت های فرد برای سازش دادن مناسب آنها با آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی تأکید دارند (پارسونز[6]،1909؛ هال،1963؛ کیستون،1958[7]) یا نظریه های خویشتن پنداری که عقیده دارند بشر با افزایش سن به خودشناسی بهتر و بیشتر نایل می آید و زمانی فرد به انتخاب مسیر تحصیلی یا شغلی دست می زند که آن رشته تحصیلی یا شغلی که آرزو کرده بود با تصور او درمورد خودش سازگار و متناسب باشد. در بیشتر موردها آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی که در اواسط دوره نوجوانی بنا شده می باشد، با دستیابی به آن در اوایل جوانی همسو هستند ( محمدی کاجی و قربانی،1387).

  1. Adamuti,Trachea & Sweetb
  2. Self – Concept
  3. Gabriel, Jessica, Uirich & Baumert
  4. Farengaa & Joyceb
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل

19.Trait – Factor

  1. Parsons
  2. Hall & Kitson

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید