2ـ 3ـ 3ـ تحلیل محتوای فیلم‌های سینمایی

آرتور آسابرگ (استاد و محقق رشته علوم ارتباطات)، در ارتباط با کاربرد روش تحلیل محتوا می‌نویسد: «تحلیل محتوا کوششی می باشد برای آموختن چیزی در مورد مردم از طریق مطالعه موضوعی که می‌نویسند یا اینکه به صورت برنامه تلویزیونی عرضه می‌کنند و یا درمورد‌اش فیلم تلویزیونی می‌سازند. تحلیل‌گران محتوا بر این عقیده‌اند که الگوهای رفتاری، ارزش‌ها و توجه‌هایی که ضمن اینگونه فعالیت‌ها معرفی می شوند هم بر رفتارها، ارزش‌ها و توجه‌های کسانی که آن‌ها را می‌آفرینند تأثیر می‌گذارد و هم از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد.» (آسابرگ، 1372)

سابقه‌ پژوهش در سینما به سال 1930 برمی‌گردد. زمانی که «تورستون» و «لیکرت» به این نتیجه رسیدند که سینما ممکن می باشد آثار زیانباری داشته باشد؛ آثار زیانباری که هر کدام بعد کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد (آذری، 1388).

به دلیل آغاز علم تحلیل محتوی در ایالات متحده آمریکا، نخستین تحلیل محتوای آثار سینمایی نیز در این کشور به انجام رسیده می باشد هدف از تحلیل محتوا شناخت هر چه بیشتر نفوذ ارتباطی تصاویر بر روی مخاطبان می‌باشد. اکثر محققان در دهه 30 میلادی بر این عقیده بودند که تحلیل محتوای زمانی انجام گرفت که جامعه امریکا با یکی از عمیق‌ترین بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی خود مواجه بود که آن موضوع گسترش بزهکاری جوانان بود و گمان  می‌رفت که سینما به عنوان یک وسیله ارتباطی سرگرم‌کننده، بیش از هر چیز مسئول چنین رفتاری در جوانان می باشد (آذری، 1377).

پژوهش‌های انجام گرفته در زمینه تحلیل محتوای آثار سینمای در ایران، از سهمیه بسیار کمی برخوردار می باشد و به زبان ساده‌تر می‌توان گفت، هیچ گروه تحقیقی یا تیم پژوهشی، تا کنون فیلم سینمایی خاصی را از جنبه این روش مورد مطالعه قرار نداده می باشد و این روش تنها در محدوده بعضی از فیلم‌های ایرانی توسط چند تن از دانشجویان در بعضی از دانشگاه‌های ایران به صورت پراکنده به کار گرفته شده می باشد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه میزان آگاهی مربیان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی

غلامرضا آذری، علل کم‌توجهی به تحلیل محتوی آثار سینمایی را این چنین بر می‌شمرد: «اساساً در زمینه دیگر وسایل ارتباط جمعی به غیر از سینما این روش در ایران بسیار مورد توجه بوده می باشد اما اینکه چرا به رسانه سینما در این باره اهمیت کمتری داده شده می باشد، شاید یکی از علت های آن عدم وجود یک الگوی پژوهشی ـ علمی صحیح در این راه می باشد.» (همان منبع)

غلامرضا آذری تاریخ پژوهش‌های سینمایی را حرکتی می‌داند از روش‌های کمی به سوی روش‌های کیفی و از سوی روش‌های کیفی به سمت روش‌های ترکیبی. وی معتقد می باشد که در ایران نیز می‌توان گفت که 20 تا 25 سال می باشد که به گونه ناخودآگاه و ناهوشیار رویکرد کیفی در تحقیقات آغاز شده می باشد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سوال اصلی

ـ انعکاس تصاویر افراد معلول و معلولیت در فیلم‌های منتخب چگونه می باشد؟

 

سوالات فرعی

1ـ فیلم‌های منتخب منطبق بر کدام الگوی معلولیتی ساخته شده‌اند؟

2ـ اندازه انطباق فیلم‌های منتخب با الگوهای معلولیت تا چه حد و چگونه می باشد؟

3ـ  کدام مؤلفه‌های الگوهای معلولیت بیشترین انعکاس را در هر یک از فیلم‌های منتخب دارند؟

4ـ فیلم‌های منتخب به کدام یک از کلیشه‌های رایج در انعکاس معلولیت پرداخته‌اند؟

5ـ اندازه کلیشه‌سازی از معلولیت در فیلم‌های منتخب تا چه حد و چگونه می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مشخص کردن چگونگی انعکاس معلولیت و تصویرسازی از افراد معلول در فیلم‌های منتخب


دیدگاهتان را بنویسید