2-1-4- ارسطو

دیدگاه ارسطو درمورد­ی عدالت متاثر از نظریه­ی کلی او درمورد­ی ماهیت سلسله مراتبی جهان بود. عقل و حیات از دیدگاه ارسطو عالی­ترین مرتبه در سلسله مراتب وجود می باشد و امور دیگر در مراتب پایین و دست‌نشانده­ی عقلند؛ از این­رو در نزد ارسطو وضع بردگی وضعی عادلانه بود زیرا بربرها که به بردگی گرفته می­شدند از نظر عقل به پای یونانیان نمی­رسیدند، همین حکم در مورد زنان نسبت به مردان از نظر ارسطو صادق بود. به­گونه کلی به نظر ارسطو زیرا موجودات از لحاظ توانایی و شایستگی متفاوت­اند، از این­رو عدالت در آن می باشد که با هریک چنان­که استحقاق دارند رفتار گردد. به عقیده­ی وی رفتار نابرابر با افراد نابرابر از حیث موضوع نابرابری آن­ها اقدام عادلانه و عدالت می باشد و همچنین رفتار برابر با افراد برابر از حیث موضوع برابری لازمه­ی رعایت عدالت می باشد (همان). از نظر ارسطو عدالت و دادگری به یک اعتبار شامل همه­ی فضایل می باشد چراکه هر کس مرتکب یکی از رذایل گردد ظلم کرده و عدالت را به زیر پا نهاده می باشد مخصوصاً در مورد هایی که دیگران نیز دخالت داشته­ باشند. به عقیده­ی ارسطو دو نوع عدالت هست یکی عدالت توزیعی و دیگری عدالت معامله­ای. عدالت به معنای خاص در دیدگاه ارسطو عبارت می باشد از برابر­داشتن اشخاص و دادن حق هرکس به او اما برابر­داشتن همیشه به این معنا نیست که همه به یک اندازه سهم ببرند بلکه تناسب بایستی رعایت گردد و این همان عدالت توزیعی می باشد. در نوع دیگر، عدالت در مقام صحیح معامله و رفتار با مردم می باشد که بایستی برابری رعایت گردد و این عدالت معامله­ای می باشد (فروغی، 1388). در نتیجه توزیع دارایی­ها در هر جامعه­ای بایستی بر حسب شایستگی و استحقاق صورت بگیرد. کسانی که شایسته و مستحق سهم­های برابرند بایستی سهم برابر دریافت کنند و بالعکس (بشیریه، 1382). در فرضیه­ی جمهوری و دموکراسی عقیده­ی افلاطون این می باشد که دولت مجموعه­ای از افراد آزاد و متساوی می باشد؛ ازاین­رو حکومت بایستی متعلق به مردم و عموم باشد. ایشان همچنین معتقد می باشد که همه بایستی در اتخاذ تصمیمات مشارکت داشته باشند و امور بایستی با رای اکثریت اجرا گردد. برای حفظ آزادی و برابری و داد نباید میان مردم از لحاظ تحوّل و تعقل تفاوت بسیاری باشد؛ ازاین­رو در تقسیم­بندی حکومت از نظر ارسطو، خیر و صلاح جماعت بایستی درنظر گرفته گردد و کارها بایستی به دست کاردان اداره گردد، قدرت محدود باشد و قانون نیز حکمفرما باشد (فروغی، 1388).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد تاثیرفناوری اطلاعات (ICT) بر سبک یادگیری انطباق یابنده

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید