2-1-17-4- نظریه مارکسیستی

اگرچه کارل مارکس هیچگاه به­گونه مستقیم به آموزش­وپرورش به­عنوان بخشی از نظام طبقاتی سرمایه‌داری تصریح نکرد اما به اهمیت آموزش­وپرورش در نظریه­ی خود توجه داشت.

تحلیل مارکسیستی، تناقض را به روابط اقتصادی موجود در درون جامعه و تسلط گروهی بر گروه دیگر ربط می­دهد. توجه اصلی مارکس به نوع آموزش معطوف بود که کودکان طبقه کارگر دریافت می­کردند. به همین دلیل مارکس بر این عقیده بود که آموزش­وپرورش در جوامع سرمایه داری، ابزاری می باشد که طبقه حاکم در جهت منافع خود به کار می­برد (همان).

 

 

2-1-17-4-1- مارکسیست­های ساختارگرا و اختیارگرا

ساختارگرایی مارکسیستی آمیزه­ای از دو مکتب مارکسیسم و ساختارگرایی می باشد. توجه ویژه ساختارگرایی معطوف به تحلیل ساختار­های پنهان اما مسلط بر زندگی اجتماعی می باشد. مارکسیست­های ساختارگرا عقیده دارند که ساختار­های جامعه و به­خصوص ساختار اقتصادی تعیین کننده­ی الگو­های رفتار­ اجتماعی هستند. لویی آلتوسر به عنوان پایه گذار این دیدگاه در دهه­های 1960و1970 مطرح بود (همان).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد افزایش میزان محاسبات در کودکان با آموزش به شیوه قصه گویی
دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید