۲. 3. ۵. کانت (۱۸۰۴۱۷۲۴)

کانت در آثار خود به سنجش توانایی‌های بشر در زمینه شناخت، ذوق و اخلاق می‌پردازد. در کتاب نقد خرد ناب که در پی یافتن سرچشمه‌های شناسایی می باشد، به مطالعه توانایی‌های حساسیت، خیال، فهم و خرد پرداخته می باشد و تأثیر هر یک را در پدید‌آوردن شناسایی می‌سنجد (نقیب‌زاده، ۱۳۸۰: ۱۳۲).

اندیشه‌های کانت را از دو زاویه می‌توان ارزیابی نمود: نخست، از منظر مفهوم فلسفه که هرچند منحصر به کانت نیست، اما از آن مفهوم فلسفه طرفداری می کند که مدّ نظر حامیان برنامه فلسفه برای کودکان می باشد. دوم، مخالفت با ورود زود‌هنگام کودکان و دانشجویان به بحث‌های فلسفی می باشد؛ بر این اساس، کانت در مفهوم فلسفیدن و اهمیت‌دادن به روش سقراتی، حامی برنامه فلسفه برای کودکان می باشد اما مخالفت او با پرداختن زود‌هنگام به بحث‌ و جدل را، طرفداران این جنبش نپذیرفته‌اند (قائدی، ۱۳۸۶: ۷۱).

 

۲. 3. ۶. هگل (۱۸۳۱۱۷۷۰)

بزرگ‌ترین سهم هگل در زمینه‌ی برنامه‌ی فلسفه برای کودکان، تأکید او بر آموزش منطق می باشد. سایر همانندی‌های اندیشه‌ی هگل با این برنامه، بنیادی بودن دیالکتیک برای وی و هم‌چنین فرایند بر‌نهاد، برابر‌نهاد و هم‌نهاد می باشد که در برنامه‌ فلسفه برای کودکان مطابق با تولید ایده، بروز ایده‌های جدید و انتخاب ایده‌ مناسب می باشد. فلسفه برای هگل دیالکتیک می باشد، در‌حالی‌که در فلسفه برای کودکان، معنای فلسفیدن به خود می‌گیرد (قائدی،۱۳۸۶: ۷۱).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

این پژوهش به دنبال مطالعه و پاسخگویی به پرسش‌های زیر می باشد:

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای محتوای «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی رابطه مهارت‌های هیجانی و کیفیت زندگی زناشویی زوجین

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای روش «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای ارزیابی «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید