پایان نامه توجه به مؤلفه ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی

آموزش صلح در برنامه­های درسی

با در نظر داشتن مطالب گفته شده با آنکه کوشش­های بسیار گسترده­ای در زمینه آموزش صلح صورت گرفته می باشد، اما نگرانی­هایی در این مورد هست. مونته سوری نگرانی خود را این­گونه عنوان کرده می باشد:”آموزش… افراد را تشویق می­کند تا به دنبال علایق شخصی خود نکنند و برای پیشرفت همکلاسی­های خود هیچ تلاشی نکنند و تنها نگرانی­شان این باشد که در پایان سال رتبه بالا کسب کنند و جایزه این رقابت را به خود اختصاص دهند. این مخلوقات خودخواه و بیچاره که به گونه تجربی ثابت شده می باشد از لحاظ روحی و ذهنی خسته هستند، بعدها در زندگی خود را همانند دانه­ای جدا بروی کویری می­یابند که هرکس جدا از همسایه خود زندگی می­کند، آنها بی­حاصل و بی­ثمر هستند و اگر طوفانی بیابید این ذره­های ریز انسانی که هیچ وابستگی به دنیا و زندگی نداشته­اند. به راحتی از هم پاشیده خواهند گردید.”(مونته­سوری[1]،1972،ص34)

با در نظر داشتن چالش­های عمیق جامعه جهانی، تقریبا کلیه کشورها در شرف اصلاح سیستم­های آموزشی خود هستند تا از این طریق به رفع نیازهای مربوط به قرن بیست و یکم بپردازند. در این طریقه پاسخ به چالش­ها را دیگر نمی­توان در زمینه ملی جستجو نمود بلکه مستلزم همکاری گسترده و هماهنگی فراگیر بین­المللی می باشد.

[1].Montessori

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سؤالات پژوهش

الف) سؤال کلی

اندازه در نظر داشتن ویژگی­ها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه می باشد؟

ب) سؤالات جزیی

  1. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  2. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  3. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  4. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  5. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی تکریم قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  6. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  7. دیدگاه­های معلمان و کارشناسان در محور ویژگی­های آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *