مقدمه

روان­شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بگونه کلی از دو جهت به اندازه­گیری و سنجش علاقه­مند بوده­اند. نخست آنکه بدانند که فرد معینی چه می­کند. در این مورد نتایج اندازه­گیری مربوط به آن بخشی از رفتار فرد می­گردد که شخصیت نام دارد و موضوع اندازه­گیری در واقع ” اقدام فرد” می باشد. دوم آنکه بدانند که فرد چه می­تواند انجام دهد. در این نوع انداره­گیری، مقصود به دست آوردن قراین و شواهدی درمورد­ی اعمالی می باشد که اگر فرد کوشش کند می­تواند از عهده­ی آن برآید. نتایج این نوع اندازه­گیری که در واقع مربوط به توانایی فرد می­گردد ممکن می باشد به دو بخش اصلی تقسیم گردد. اندازه­های مربوط به استعداد و اندازه­های مربوط به معلومات یا پیشرفت­تحصیلی (هومن، 1384، ص 168). آزمون­های پیشرفت­تحصیلی[1] برای اندازه­گیری معلومات و آموخته­ها، توانایی­های اکتسابی یا مهارت­های پیشرفته مورد بهره گیری قرار می­گیرند که عمده­ترین آنها، آزمون­های مداد و کاغذی یا آزمون­های کتبی[2] نام دارند. این آزمون­ها را به دو دسته­ی اصلی تقسیم می­کنند: آزمون­های عینی و آزمون­های ذهنی. صاحب­نظران و متخصصان، نظرهای موافق و مخالف زیادی نسبت به کاربرد آزمون­های ذهنی ابراز داشته­اند و برای آنها، امتیازات و معایبی برشمرده­اند که در این بین بخش اعظم انتقادات، متوجه آزمون­های تشریحی[3] می باشد. دقت این آزمون­ها به مقدار زیاد به چگونگی­ی تصحیح اوراق امتحانی و دقت اقدام مصححان مربوط می باشد و دلیل عمده­ی مخالفت بعضی صاحب نظران با کاربرد این آزمون­ها نیز از بی ثباتی نمره­گذاری آنها ناشی می­گردد.

[1] . achievement tests

[2].  paper-and-pencil tests

[3].  essay tests

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارتباط فقدان ها در دوران کودکی و نوجوانی با گرایش افراد به مواد

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید