در پاسخ به این سوال‏ها ثَبات و تعریف پذیرى طبیعت[1] و ماهیت[2] بشر اهمیت دو چندانى پیدا می‏کند، زیرا گلوگاه و گردنه اصلى در میان پرسش‏‏هاى به میان آمده به شمار مى‏آید. در این باره پاره‏اى از اومانیست‏هاى[3] دوره رُنسانس به روشنى ابراز مى‏داشتند: بشر هیچ طبیعت و فطرت ثابت و ویژه‏اى ندارد. این گفته برابر همان نظریه اگزیستانسیالیست‏ها در قرن بیستم می باشد که مى‏گویند: همه موجودات ماهیت دارند اما بشر ماهیت ندارد. بشر هست و وجود او مقدم بر ماهیت اوست. معناى ساده این سخن این می باشد که تمام آفریدگان هویت و سرشت تعریف شده و ثابتى دارند و تنها بشر می باشد که هیچ ماهیت روشنى ندارد (سایت حوزه).

در چشم‏انداز تاریخ تمدن بشری نیز، موضوع شناخت بشر و ابعاد مربوط به او همیشه به عنوان سوالی اساسی مطرح بوده و از دوران یونان باستان، سقراط حکیم با گفته معروف “خود را بشناس، زیرا زندگی آزمون نشده ارزش زیستن ندارد” (دانیلز[4]، 1992، ترجمه فصیح،1380)؛ پیش روی سوفسطاییان که شناخت واقعیت را ممکن نمی‏دانستند، با روشی معتدل و بیانی استوار و مطمئن، انسانها را به تامل در نفس خویشتن دعوت می‏نمود تا در درون خود گوهر الهی را کشف کنند، و از نو آن عقل ربانی که جهان را روشن ساخته می باشد را نیز، در ضمیر خویش نیز نظاره کنند (طالب زاده، 1379، به نقل از اژه‏ای، 1380).

[1] فطرت، خلق و خوی و سرشتی ‌که ‌مردم ‌بر آن آفریده ‌شده‏اند.

[2] حقیقت‌ هر ‌چیزی.چیستی حقیقت ذات.بر حقیقت شئ و آن چیز که شیئیت شی می باشد تصریح دارد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه نقش ارائه تکلیف به روش حل تمرین در برنامه ریزی فعالیت های دانش آموزان

[3] بشر‌گروی، بشر‌گرایی، بشر باوری و اصالت بشر به عنوان معادل‌های واژه Humanism به کار رفته می باشد.نظامی فکری و اعتقادی می باشد که نیازهای بشری را مورد اهتمام قرار می‌دهد و راه ‌حل آن‏ها را به جای ایمان به خدا از طریق عقل و خرد آدمی جستجو می کند.

[4] Daniels, M.

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید