۲. 1. 3. 3. معلمان تغییر‌تأثیر‌داده

سال‌های نخستین مدرسه زمانی می باشد که کودکان برای اولین بار با یادگیری منظم مواجه می شوند و توجهِ همیشگی آن‌ها به دانش و تحصیل در طول این دوره شکل می‌گیرد. عدم موفقیت در آشناسازی کودکان با لذت‌های یادگیری که تا آخر عمر به ایشان صدمه می‌زند، بی‌انصافی بزرگی در حق آن‌هاست (وارتنبرگ،۱۳۹۰: ۱۲). معلم، راهنمایی می باشد که بر فرایند حل مسأله دانش آموزان نظارت دارد تا مطمئن گردد این فرایند مبتنی بر هنجارهایی پیش می‌رود که به کودکان فرصت می‌دهد با هم به صورت مشارکتی کار کنند (همان: ۲۴).

معلم بایستی دانش‌آموزان مباحثه‌کننده را تشویق و طرفداری کند و به آن‌ها روحیه دهد تا به استعدادهای فلسفی خودشان ایمان داشته باشند؛ پس، در این‌جا تأثیر معلم به کلی تغییر می کند. او دیگر انتقال‌دهنده‌ی اطلاعات و حاکم مطلق کلاس نیست. فقط دانش‌آموزان نیستند که در کلاس مورد پرسش قرار می‌گیرند، بلکه دانش‌آموزان می‌توانند از معلم خود سؤال کنند و از او انتقاد کنند. به بیانی دیگر، معلم هم می‌تواند از شاگردان مطلب یاد بگیرد. تنها کار معلم، هدایت شاگردان به سوی درست اندیشیدن و نزدیک‌شدنِ به حقایق می باشد (ناجی،۱۳۸۳: ۱۹).

در چارچوب برنامه آموزش فلسفه به کودکان، معلم نمی‌گوید چه چیزی درست و چه چیزی نادرست می باشد. در این سیستم بر گفت‌و‌گو تکیه می گردد؛ یعنی معلم بایستی گفت‌و‌گو را رواج دهد. این گفت‌و‌گو در میان هم‌سالانِ با سوادِ تجربی نسبتاً یکسان صورت می‌گیرد، نه در ارتباط‌ای عمودی و یک‌طرفه میان معلمی دانا و شاگردی نادان. در اینجا بر دیالوگ و دو‌طرفه‌بودن پرسش و پاسخ در میان هم‌سالان تاکید می گردد (باقری، ۱۳۸۵ به نقل از هدایتی، ۱۳۸۸).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه

سوالات یا اهداف پایان نامه :

این پژوهش به دنبال مطالعه و پاسخگویی به پرسش‌های زیر می باشد:

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای محتوای «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای روش «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

ره‌آورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای ارزیابی «برنامه فلسفه برای کودکان» چه می‌تواند باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید