سیاستگذاران علم، به مقصود تصمیم­گیری برای چگونگی توزیع امتیازها و پاداش­ها مانند اعتبارات پژوهشی، ارتقای رتبه، استخدام و … به ارزیابی پژوهشگران دست می­زنند. بدین مقصود، سنجه­ها و روش­های علم­سنجی به گونه روزافزون مورد بهره گیری قرار می­گیرد. هر شاخص با در نظر داشتن نقاط قوت و اشکال خاص خود، بخشی از واقعیت را منعکس می­سازد. از این رو، سیاستگذاران به دنبال شاخص یا مجموعه­ای از شاخص­ها هستند که بتواند تصویری دقیق­تر و واقع­بینانه­تر از واقعیت پژوهشی را منعکس سازد. به هنگام مقایسه پژوهشگران در نظر داشتن تفاوت­های الگوهای تولید علمی ناشی از تخصص­ها و حوزه­های فعالیت آنان ضروری می باشد. مقایسه بهره­وری علمی در میان رشته­های مختلف می­تواند تصویر جامع و روشنی از تفاوت­های موجود در میان رشته­ها منعکس سازد و راه را برای ارزیابی واقع­بینانه­تری از فرایند پژوهش در رشته­های مختلف هموار کند.

با در نظر داشتن آن که بهره­وری علمی پژوهشگران متأثر از عوامل مختلفی مانند تعداد نشر (فتاحی، دانش، سهیلی، 1390) ، سرانه انتشار (توتکوشیان، پرتر، دانیلسون[1]، و همکاران، 2003) ، نرخ انتشار (هیوبر، واگنر-دوبلر[2]، 2001)‏ ، طول حیات علمی (هیوبر، 2002) و الگوی فعالیت در سال­های مختلف حیات علمی می باشد، ضروری می باشد نتایج حاصل از این شاخص­ها در میان رشته­ها با هم مقایسه گردد تا روشن گردد آیا ارزیابی­ پژوهشگران و رشته­ها بر پایه دو عامل زمان و شمار پژوهشگران به نتایج متفاوتی منجر خواهد گردید. در این صورت، ضروری خواهد بود که مؤلفه­هایی مانند تعداد نشر به کنار گذاشته شده و شاخص­های دقیق­تری مانند نرخ انتشار یا نرخ انتشار بهنجارشده بر پایه طول فعالیت علمی به جای آن به کار گرفته گردد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه شناسایی تفاوت طول فعالیت علمی پژوهشگران ایرانی در بازه زمانی 1991 تا 2011 در میان رشته های مختلف

[1] . Toutkoushian, Porter , Danielson

[2] . Huber & Wagner-Döbler

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد


دیدگاهتان را بنویسید