مفهوم نوع دوستی به معنای کمک به همکاران در تکمیل کارها در شرایط غیر معمول می‌باشد .(جرج و رینو[1] ، ٢٠٠۶ به نقل از ابیلی ١٣٨٧)

این قابلیت عموماً در جهت یاری رساندن به دیگران می‌باشد .و با بهبود عملکرد افراد منجر به افزایش تاثیر سازمان می گردد .یعنی اگر کارکنان داوطلبانه به همکارانی که حجم کاری سنگینی دارند ، کمک کنند ، به شکل داوطلبانه وظایف همکارانی که غیبت موجه دارند ،انجام دهند و در صورتیکه کارکنان نسبت به رفع معضلات روحی همکاران واحد سازمانی خود اهتمام بورزند .

 

وجدان

رفتارهایی می باشد از طرف کارکنان در انجام وظایف به شیوه‌ای فراتر از ملزومات تعیین شده، تأثیر سازمانی ، یا آن چیز که از او انتظار می رود . (جرج و رینو ، ٢٠٠۶ به نقل از ابیلی ١٣٨٧). اگر کارکنان به موقع سر کارشان حاضر شوند و از زمان به گونه اثر بخش بهره گیری نمایند و کارکنان ترجیحاً از پذیرش در خواست استراحت و مرخصی‌های اضافی خودداری نمایند و کوشش کنند که از قوانین و مقررات سازمانی حتی در صورتی که با شخصیت و روحیات آن‌ها سازگار نباشد ، پیروی کنندو نیز از قوانین و مقررات سازمانی حتّی در مواقعی که کسی نظاره گر او نیست ، پیروی نمایند.

[1] – George & Reyno

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه توصیف رابطه ابعاد هوش اخلاقی با عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان
دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید