روان­شناسی نظریه­های رفتاری بر روی رفتارهای عیان  قابل­نظاره و قابل اندازه­گیری پایه­گذاری شده هستند. یکی از اولین تئوریستین­های روانشناسی رفتاری اسکینر بود که اعتیاد را به عنوان نقص جامعه در نظر گرفته بود زیرا که جامعه نمی­تواند به اعضای خود آموزش رفتار مناسب بدهد و به تبع افراد عملکرد رفتاری جایگزین رابه علت کمبود پاداش یاد نمی­گیرند (تومبوس، 2006 ).

دو نوع شرطی سازی برای یادگیری هست. 1- شرطی سازی کلاسیک (پاسخ­گر/پاولفی): در این نوع شرطی سازی، رفتار بازتابی پاسخ­گر از طریق همزمان شدن یک محرک غیر شرطی با یک محرک شرطی تغییر داده می­گردد. برای مثال محیط ممکن می باشد محرک شرطی برای اثرات مثبت از الکل مثل مانع خویشتنداری گردد. فرد وابسته فکر می­کند فقط در موقع نوشیدن می­تواند معاشرتی و سرخوش باشد و زمانی که الکل ویا  مواد مصرف نمی­کند فراموش می­کند چگونه معاشرت کند. در نتیجه مهارت­های اجتماعی­اش مختل می­گردد.   2- شرطی ساز ی عاملی اسکینر: در شرطی­سازی عاملی رفتار بازتابی نیست بلکه داوطلبانه می باشد، رفتار به وسیله تشویق ویا تنبیهی که بعد از رفتار رخ می­دهد، یادگرفته می­گردد. هر رویدادی که بعد از رفتار رخ می­دهد و احتمال بروز رفتار را افزایش دهد، تقویت نامیده می گردد. پیش روی تقویت، تنبه احتمال بروز رفتار را کاهش می دهد (تومبوس[1]، 2006). به عنوان مثال عواقب مثبت نوشیدن الکل و مواد مخدر مثل سرخوشی یا معاشرتی شدن، تقویت مثبت هستند. تقویت منفی نیز هست که باعث افزایش نرخی از رفتار می­گردد اما با ناپدید شدن یک رویداد منفی تأمین­کننده مسکن. برای مثال وقتی شخص الکل را ترک می­کند علائم ترک مثل لرزش، اضطراب یا میل شدید به الکل اتفاق می­افتد. شروع به نوشیدن یا مصرف علائم ترک را تسکین می­دهد. از این­رو آن را تقویت کننده منفی می­گویند. اگر فرد برای مدت طولانی مثل یک ماه ترک کند بدن سم زدایی می­گردد. هنگامی که فرد دوباره شروع می­کند به نوشید­ن الکل بدن توان مصرف زیاد را ندارد زیرا که قبلاً ترک کرده می باشد. پس مسمومیت با الکل صورت می­گیرد. در تنبیه، وقایعی که بعد از مصرف الکل مثل مسمومیت، ناراحتی معده، اذیت شدن از طرف دوستان رخ می­دهند باعث کاهش احتمال نوشیدن الکل در زمان­های دیگر می­گردد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه رابطه راهبردهای حل مسأله و کاهش اضطراب ارزیابی ریاضی دانش آموزان

[1] .Thombs,D

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • دوران کودکی و نوع ارتباط با والدین در چرخه رشد ( کودکی، نوجوانی) با گرایش افراد به مواد مخدر چه تاثیراتی دارد.
  • آیا علائق ، آرزوها و انتظارات افرادبا چرخه رشد در گرایش افراد به مواد در ارتباط می باشد.
  • آیا تحصیلات افراد و دوران مدرسه باگرایش افراد به مواد در ارتباط می باشد.
  • آیا بیماری ها در دوران کودکی و نوجوانی با گرایش افراد به مواد در ارتباط می باشد.
  • آیا روابط با دوستان باگرایش افراد به مواد در ارتباط می باشد.
  • آیا فقدان ها در دوران ها کودکی و نوجوانی با گرایش افراد به مواد در ارتباط می باشد.
  • آیا تجربه آسیب و غفلت در کودکی و نوجوانی با گرایش به اعتیاد در ارتباط می باشد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ارتباط گرایش به اعتیاد با زندگی نامه و نوع ارتباط با والدین در چرخه رشد جوانان 20 تا 40   سال در شهرستان کرج

 

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید