از یک جهت، وظیفه ی تعریف مفهوم برنامه ریز درسی احتمالا سخت ترین کار می باشد، زیرا واژه ی برنامه ریزی درسی، از زمانی که این رشته شکل گرفته، با معانی کاملا متفاوتی به کار رفته می باشد. با این تفاصیل، برنامه ریزی درسی می­تواند تجویزی یا توصیفی و یا هر دو باشد. تعاریف تجویزی برای ما آن چیز که را که «بایستی» اتفاق بیوفتد فراهم می کند، و اغلب به صورت یک طرح، یا یک برنامه ی خیالی و یا نوعی دیدگاه ماهرانه از آن چیز که که لازم می باشد اتفاق بیوفتد، را دربر می گیرند. مشابه برنامه­های درسی تجویزی، نسخه های دارویی هستندکه داروخانه­ها برای بیماران پیچیده اند؛ در حقیقت ما نمی­دانیم چه تعداد از این نسخه­ها توسط بیماران به خوبی دنبال می­شوند.بهترین تخمین این می باشد که بیشتر آنها دنبال نمی شوند. این موضوع، به خوبی صدق می­کند با برنامه ی درسی تجویز شده برای مدارسی که معلم، مانند بیمار، در نهایت تصمیم می­گیرد که آیا از نسخه برنامه­درسی پیروی گردد یا نه. در اصل طراح، پیشنهاد می دهد، معلم ترتیب کارها را می دهد.(Glatthorn, 2005)

کلمه برنامه درسی معادل واژه انگلیسی curriculum می باشد.که این واژه ریشه لاتین دارد و به معنی فاصله دور و مقدار راهی می باشد که بایستی طی گردد تا فرد به هدف برسد. رونالد دال در تعریف برنامه درسی تصریح می کند که برنامه مدرسه عبارتست از: محتوا و جریان رسمی و غیر رسمی که از طریق آن یادگیرندگان تحت نظارت مدرسه، معلومات و شیوه درک و فهم را به دست می­آورند یا مهارت ها را فرا می­گیرند و یا توجه و ارزش­گذاری یا نظام ارزشی خود را تغییر می­دهند.(یار محمدیان،1386ص18)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. جامعه چه تاثیری در فضای روانی اجتماعی مدرسه می تواند داشته باشد؟
  2. جامعه چه تاثیری در نوع توجه دبیران نسبت به برنامه های درسی می تواند داشته باشد؟
  3. جامعه چه تاثیری در اهداف و محتوای برنامه های درسی دوره متوسطه می تواند داشته باشد؟
  4. مدرسه چه نقشی در ثبات اجتماعی می تواند داشته باشد؟
  5. مدرسه چه نقشی در تغییراجتماعی می تواند داشته باشد؟
  6. مدرسه چه نقشی در مسایل و معضلات اجتماعی می تواند داشته باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :مطالعه ارتباط تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب نظران و تجارب بین الملل

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید