2-1-1- ویژگی­های اصلی اختلال درخودماندگی

با وجود دامنه­ی وسیع نشانه­های درخودماندگی، تقریبا سه نشانه نقص در مهارت­های اجتماعی، نقایص زبانی و رفتارهای کلیشه­ای و یک نواخت مورد تاکید می باشد( اکوسلیا، 1999؛ ترجمه کاکاوند، 1388)

 

2-2- مهارت­های اجتماعی:

مهارت­های اجتماعی مهارت­هایی هستند که به افراد اجازه می­دهند تا تعاملات مثبتی را با دیگران شروع کرده و ادامه دهند و شامل مهارت­هایی مانند برقراری ارتباط، حل مساله، تصمیم گیری، خودمدیریتی و روابط با همسالان می­باشد(دفن بیکر[1]،2000)

مهارت­های اجتماعی بر رفتارهای فراگیرفته مطلوبی تصریح دارد که فرد را قادر می­سازد با دیگران ارتباط مناسبی داشته و از واکنش­های نامعقول اجتماعی خودداری کند. مهارت­های اجتماعی طیف گسترده­ای از رفتارها از قبیل توانایی شروع ارتباط موثر و منتسب با دیگران، ارائه پاسخ­های مفید و شایسته، تمایل به رفتارهای سخاوتمندانه، همدلانه و یاریگرانه، پرهیز تمسخر، قلدری و زورگویی به دیگران را شامل می­گردد(کامپز و کای[2]، 2002 به نقل از گلزاری، 1389). این مهارت­ها مجموعه رفتارهای آموخته شده­ای می باشد که فرد را قادر می­سازد با دیگران ارتباط­ی اثر بخش داشته باشندو همکاری، مشارکت با دیگران، کمک کردن، آغازگر ارتباط بودن، تقاضای کمک کردن، تعریف و تمجید از  دیگران و قدردانی کردن مثال­هایی از این نوع رفتار می باشد( گرشام و الیوت[3]، 1999؛ به نقل از بیابانگرد، 1384).

[1]Deffenbacher

[2]Kampz and Kai

[3]Gersham and Elliott

سوالات یا اهداف پایان نامه :

آیا بازی­درمانی شناختی-رفتاری بر مهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده با عملکرد بالا تاثیر دارد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارتباط مسائل مالی و رفاهی آموزگاران با رفتار مدنی سازمانی

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه  تاثیر بازی درمانی شناختی-رفتاری برمهارت­های ارتباطی کودکان درخودمانده 10-7 ساله با عملکرد بالا

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید