1-5) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش

1-5-1) تعاریف مفهومی

ظرفیت پژوهشی: به مجموعه­ی تخصص و دانش، انگیزه، فرصت­ها و امکانات پژوهشی در محیط آموزشی، ظرفیت پژوهشی می­گویند ( دسفورگز، 2008).

تخصص پژوهشی: به دانش، مهارت­ها و توانمندی­های مورد نیاز برای انجام پژوهش، تخصص پژوهشی می­گویند (مورای، 2009).

انگیزه ی پژوهشی: به برانگیزاننده­های درونی و بیرونی که منجر به انجام پژوهش توسط فرد می­گردد (مورای، 2009).

فرصت های پژوهشی در محیط آموزشی: به کلیه­ی عوامل ساختاری و میان فردی در برنامه­های آموزشی که بر توجه افراد درمورد­ی پژوهش و علم تأثیر می­گذارد (گلسو، 1993).

نیاز آموزش پژوهش: به تفاوت بین وضع موجود و مطلوب دانش، توانایی و مهارت معلمان بر اساس شایستگی­های موجود پژوهشی آنان نیاز آموزش پژوهش می­گویند (فتحی واجارگاه، 1384).

هدف­گذاری برنامه­های آموزش پژوهش: مشخص کردن هدف­هایی که کارکنان برای انجام مسئولیت­های حرفه­ای خود (انجام پژوهش) به آن­ها نیاز دارند و در فرایند برنامه ریزی آموزش کارکنان (برنامه ریزی آموزش پژوهش) مدنظر قرار گرفته می­­گردد (فتحی واجارگاه، 1383).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه رشته های تحصیلی مورد علاقه دانش آموزان در دبیرستان و دانشگاه

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید