2-1-3- موانع تولید علم

 

 مهم ترین موانعی که انجام تحقیقات را در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای در حال پیشرفت و شکل گیری اهداف توسعه ملی را کند و چه بسا غیر ممکن می سازد می توان به تبیین زیر اختصار نمود:

  • کمبود اعتبارات تحقیقاتی

سرمایه­گذاری هر چه بیش تر در امر پژوهش، علاوه بر کمک به رشد توان علمی و عملی متخصصان و پژوهشگران، عاملی کلیدی در انجام تحقیقات به شمار می رود. هر چه کشور پیشرفته تر باشد اندازه اعتبارات تخصیصی به امر پـژوهش افزون تر می گردد. بر عکس، هر چه جامعه عقب مانده تر باشد توان پرداختن و در نظر داشتن لزوم سیاستگذاری و در مورد هایی عدم درک اهمیت این امر کمتر می باشد (طبیبی، 1373).

  • منابع و ابزار پژوهش

در این باره بایستی به اشکال بنیادهای علمی فن آوری جوامع در حال پیشرفت، کمبود کتب و مجله های علمی کافی، اشکال کتابخانه ها در پاسخ گویی به نیازهای پژوهشگران، کمبود وسایل و تجهیزات جدید اطلاع رسانی و ناتوانی علمی و تجربی کادر کتابخانه در کار با این وسایل، کمبود رایانه و سایر وسایل و ابزار آزمایشگاهی و تحقیقاتی، ناتوانی این ممالک در انتشار نتایج تحققات احتمالی انجام شده و ترجمه و چاپ آخرین منابع علمی و درسی و بالاخره اشکال نظام پستی در عرضه خدمات سریع و مطمئن و ارزان برای بخش پژوهش، عدم وجود فضای مناسب پژوهش، عدم در نظر داشتن نوسازی تجهیزات خاص تحقیقاتی، عدم وجود بانک­های اطلاعاتی علمی ملی و مجهز به آمار و اطلاعات مربوط به کشور تصریح نمود (طبیبی، 1373).

  • ساختار دانشگاه ها
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تعیین رابطه کنترل عواطف و سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان

موردها مهم زیر در ساختار دانشگاه که به نحو بارزی بر انجام پژوهش علمی تاثیر می گذارد و شکل گیری یا عدم شکل گیری اهداف توسعه ملی را متاثر می سازد، به تبیین زیر اختصار می گردد:

  • عدم انطباق ساختار، فعالیت و عملکرد دانشگاه ها در کشورهای در حال توسعه با آن چیز که که انجام پژوهش های علمی می طلبد

– در اولویت قرار ندادن پژوهش و غفلت از این وظیفه حساس و حیاتی دانشگاه

– عدم وجود کادر علمی صرفا پژوهشی

– تنگ نظری و اهمال در پرورش و تربیت نیروی تحقیقاتی کارآمد

– تظاهر به توانایی انجام تحقیقات و شکوه مستمر از عدم وجود امکانات پژوهش و بدین وسیله پنهان کردن اشکال و ناتوانی قابلیت های پژوهشی

– انجام پژوهش های نظری و بنیادی صرف به مقصود اخذ ترفیع

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • تعیین اندازه تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در 5 سال گذشته
  • تعیین ارتباط عوامل فردی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ارتباط عوامل سازمانی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ابزارها و مجراهای ارتباطی مورد بهره گیری اعضای هیات علمی برای کسب اطلاعات علمی
  • تعیین عوامل انگیزشی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین موانع موجود در راه تولیدات علمی و پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال­های 1385-1389

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید