طراحی برنامه­ی درسی

تقسیمِ مجموعه­ی فعالیت­های برنامه­ی درسی به دو بخش «طراحی» و «برنامه­ی­درسی»، خود نوعی نظام بخشیدن به فعالیت­ها و کسب موفقیت در تهیه­ی برنامه­های درسی مناسب به شمار می‌آید. در بخش طراحی، طراح، توجه کلی خود را در مورد عناصر و اصول برنامه­ی­درسی تعیین می­کند. از این­رو می­توان برنامه­ی درسی را بر اساس طراحی، به سه مقوله­ی‏ موضوع­ محور، فراگیرمحور و جامعه محور تقسیم نمود.

چنان­چه طراحی برنامه­ی درسی ، موضوع محور باشد ، هدف­ها و مراحل مختلف یادگیری، گام به گام بوده و از قبل تعیین شده می باشد و تأکید بر محتوا می باشد تا فرآیند یادگیری.

اگر برنامه­ی درسی فراگیرمحور باشد ، تأکید بر ویژگی­ها و نیازهای یادگیرنده می باشد، و در صورتی که جامعه محور باشد ، هدف آن توسعه و اصلاح جامعه بوده و محتوای اجتماعی بیش­تر مورد تأکید می باشد تا انفرادی.

اما به نظر می­رسد که در طراحی برنامه‏­ی درسی، می­توان به مقوله­ها و تأثیر­های یادگیری، مانند تأثیر هدایت­گر بودن فراگیر در طراحی برنامه­ی درسی تصریح نمود.

فراگیران به­­عنوان افرادی که فعالانه در طرح­ریزی برنامه­ی درسی خودشان دخالت می­کنند، تلقی می­شوند و در واقع ، آن‏ها  تأثیر رهبری را در فرصت­های یادگیری که از برنامه­های طرح­ریزی شده در مرکز تربیتی آن‏ها انتخاب شده می باشد ، به عهده دارند. آن‏ها به­عنوان عضوی از جامعه­ی فراگیران و متناسب با سطح بلوغشان ، فرصت­های همکاری در طرح­ریزی تمامی برنامه را دارند.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سؤالات پژوهش

الف) سؤال کلی

اندازه در نظر داشتن ویژگی­ها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه می باشد؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد بررسی رابطه الگوهای ارتباطی والدین و سازگاری اجتماعی کودکان آنها

ب) سؤالات جزیی

  1. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  2. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  3. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  4. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  5. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی تکریم قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  6. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  7. دیدگاه­های معلمان و کارشناسان در محور ویژگی­های آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید