2-1-5- رواقیون

رواقیون پیش روی آموزه­های ارسطویی، اندیشه­ی برابری بشر­ها و بهره­مندی آن­ها از قوه­ی تعقل را مطرح کردند و از این جهت به نظر آنان شرط اولیه­ی اجرای عدالت درنظرگرفتن برابری اساسی همه­ی آدمیان بود (بشیریه، 1382). در واقع رواقیون برای اقوام و ملل، اختلافی قایل نبودند و همه­ی افراد را متساوی می­دانستند و از این جهت که همه، فرزند جهان هستند به همین علت هم برده گرفتن را جایز نمی­شمردند (فروغی، 1388). مارکوس اورلیوس امپراطور رواقی مرامِ روم معتقد بود که آدمیان در قوه عقل مشترک­اند ازاین­رو این اشتراک آنان را شهروندان مملکت واحدی ساخته می باشد که رواقیون براساس همین قوه­ی عقل مشترک، قانون اخلاقی عام و جهان­شمولی داشتند که همگان می­توانستند آن را به قوه­ی عقل خود دریابند و قواعد عدالت از همین قانون اخلاقی عام استنتاج می­گردید (بشیریه، 1382).

رواقیون معتقد بودند که همه آدمیزادگان به گونه یکسان کمال پذیرند و میانشان هیچ­گونه امتیاز نظری وجود ندارد اما تنها فرزانگان از این حقیقت آگاه­اند وهم فرزانگان هستند که خود را شهروندان جهان می دانند (کناری­زاده، 1385).

2-1-6- اپیکوریان

اپیکوریان معتقد بودند که عدالت آن چیزی می باشد که موافق احتیاجات و مصلحت آدمی می باشد (همان).

 

2-1-7- قرون وسطی

در قرون وسطی شاهد جنگ­افروزی­ها و قدرت­طلبی حکومت­های قدرتمندی هستیم که به هر نحوی می‌کوشیدند دنیا را به تسلط خود درآورند. در این بین کلیسا روز به روز بر قدرتش افزوده می­گردید تا آن­جا که استقلال فکر و آزادی رای را از دیگران سلب کرده بودند. موضوعات عقلانی درکل قرون وسطی تعطیل گردید و آن­چه هم در آن دوران گفته می­گردید تحت تاثیر موضوعات اصلی یعنی رستگاری، اجرای احکام خداوند، مشروعیت حکومت کلیسا و …. قرار گرفت. در این دوران قانون الهی معیار همه­ی قوانین بشری و اساس عدالت و انصاف به­شمار می­رفت­، قوانینی که در جهت منافع کلیسا وضع می­گردید تا جایی که اگر کسی یا کسانی از تعلیمات آنان سرپیچی می­کردند سزاوار مجازات و تکفیر بودند. ازاین­رو آزادی، برابری و مساوات به شکل بارزی و با توجیه برتری اصول و تعلیمات دینی بر عقل زیر پا نهاده می­گردید (فروغی، 1388).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تعیین اثر بخشی آموزش مثبت نگری برافزایش احساس تعلق به مدرسه و روابط با دیگران

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید