2-1-6) نیازسنجی آموزش پژوهش به معلمان

قبل از هر اقدامی در زمینه­ی آموزش به معلمان، لازم می باشد نیازها وکاستی­های پژوهشی آن­ها در محیط آموزشی شناخته گردد و  بر اساس آن برای توسعه­ی حرفه­ای آن­ها برنامه­ریزی اساسی صورت گیرد. به تعبیری دیگر اولین مرحله در تدوین هر برنامه­ی آموزشی، نیازسنجی آموزشی می باشد که به شیوه­های مختلفی انجام می­گیرد. اولین گام در مسیر آموزش پژوهش معلمان، تعیین نیازها و اولویت­های آموزش پژوهش و یا به عبارت بهتر نیازسنجی آموزش پژوهش به معلمان می­باشد. بایستی در نظر داشت زمانی برنامه­ریزی­های آموزشی جهت ارتقاء ظرفیت­های پژوهشی معلمان مفید و مؤثر خواهد بود که فرایند تعیین نیازهای آموزش پژوهش به درستی طراحی و اجرا شده باشد.

نیاز مفهومی چندبعدی می باشد که درک کامل آن تا حدود زیادی مستلزم جامع­نگری می باشد. به گونه کلی اغلب تعاریف ارائه شده از مفهوم نیاز را می­توان در یکی از طبقات زیر قرار داد: 1- نیاز به معنای خواسته­ها و نظرات افراد، 2- تعریف نیاز به عنوان نقص یا مشکل، 3- تعریف نیاز به معنای فقدان یا ضرورت چیزی 4- نیاز به معنای فاصله یا شکاف؛ در میان تعاریف مختلف کامل­ترین تعریف ارائه شده تلقی نیاز به عنوان نوعی تحلیل شکاف یا فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب می باشد (فتحی واجارگاه، 1384). این تعریف از نیاز در آغاز توسط کافمن اظهار شده می باشد. از دیدگاه وی ، وضعیت مطلوب در برگیرنده ی ایده آل­ها، هنجارها، ترجیحات، انتظارات و ادراکات مختلف درمورد­ی آن چیزی می باشد که بایستی باشد. نیازسنجی دارای فرایند سه مرحله ای: شناسایی نیازها، تجزیه و تحلیل نیازها، و ارزشیابی مهارت های یادگیرنده و تحلیل تفاوت می باشد (بذرافکن و همکاران، 1388). پس نیاز آموزشی عبارتست از تغییرات مطلوبی که در فرد یا افراد یک سازمان از نظر دانش، مهارت و یا رفتار بایستی به وجود آید تا فرد و یا افراد  بتوانند وظایف و مسئولیّت­های مرتبط با شغل خود را در حد مطلوب، قابل قبول و منطبق با استانداردهای کاری انجام دهند تا از این طریق زمینه­های رشد و تعالی کارکنان در ابعاد مختلف فراهم آید (مجتهد، مهدوی و خالقی سروش، 1382). همچنین در تعریف دیگری از نیاز می­توان گفت که:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی روان شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی

“نیاز آموزشی به نیازهایی اطلاق می­گردد که از طریق آموزش قابل رفع باشند، این­گونه نیازها در حوزه­های دانشی، مهارتی و نظری مطرح می­شوند. رفع نیازهای آموزشی به گونه صعودی مشکل­تر و پیچیده­تر می گردد، خصوصاً در زمینه­ی توجه­ها با در نظر داشتن ماهیت و مقتضیات توجه، شکل­گیری و تغییر و توسعه­ی آن و دخالت عوامل – غیرآموزشی- دیگر،  پیچیدگی و مشکل بیشتری احساس می­گردد” (عباس زادگان و ترک زاده، 1381).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید