2-1-15- فایده­گرایان یا اصحاب اصالت فایده

در قرن نوزدهم تعبیر دیگری از مسیله­ی هابز به عنوان اصالت فایده در باب اخلاق عمومی به گونه کلی تفوق پیدا نمود. توجه این اصحاب بر همان قاعده­ای استوار بود که هاچسون درمورد­ی اعمال درست و عادلانه مطرح کرده بود. جرمی بنتهام مهمترین فیلسوف فایده­گرا، دستگاه اخلاقی جامع و مفصلی بر اساس این قاعده ساخت که به نظر خودش می­توانست ماهیت عدالت، دولت، اخلاق و غیره را تبیین دهد (همان).

 

2-1-15-1- جرمی بنتهام

بنتهام نیز مانند هابز معتقد بود که بشر به گونه طبیعی جویای لذت و گریزان از درد و رنج می باشد. به عقیده­ی وی خوبی عبارت می باشد از خوشبختی و افراد همیشه در طلب چیزی هستند که آن را خوشبختی خویش می­پندارند پس وظیفه­ی قانون­گذاری این می باشد که میان منافع اجتماعی خصوصی هماهنگی پدید آورد. پس قانون جزا شیوه­ای می باشد برای متناسب ساختن منافع فرد با منافع جامعه (راسل، 1390). بدین­سان هر عملی که متضمن بیشترین لذت و خوشی بر درد و رنج باشد عملی درست و عادلانه و به حق می باشد. به نظر وی در ارزیابی بایستی شادی­ها و رنج­های همه­ی کسانی را که از اقدام متاثر می­شوند بر اساس تساوی آن­ها در نظر گرفت. شرگ عدالت هم آن می باشد که همگان در این ارتباط برابر تلقی شوند ازاین­رو بنتهام دیدگاه­های اخلاقی و مذهبی و نیز عقل­گرایانه­ی مرسوم درمورد­ی عدالت را به­کلی نفی می­نمود (بشیریه، 1382).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارائه تصویر روشنی از تئوری ذهن دانش آموزان دبستانی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید