2-2-6  انواع دانش

یکی از معروف­ترین طبقه­بندی­ها از دانش توسط نوناکا انجام گرفته می باشد. این طبقه­بندی، مبتنی بر توجه پولانی[1] (1962) در خصوص دانش می باشد. نوناکا در این طبقه­بندی، دو نوع دانش را معرفی می­کند که عبارت­اند از:

  1. دانش عیان: دانشی می باشد که عینی بوده و می­تواند به صورت رسمی و زبان سیستماتیک اظهار گردد. نوناکا معتقد می باشد که این نوع دانش مستقل از کارکنان بوده و در سیستم­های اطلاعات رایانه­ای، کتاب­ها، مستندات سازمانی و نظایر این­ها هست. دانش صریح، دارای قابلیت کدگذاری و اظهار از طریق گویش می باشد. علوم دانشگاهی مثال بارز این نوع دانش می باشد.
  2. دانش نهان (نهفته): دانش ضمنی دانشی می باشد که بر مبنای تجربه ساخته می­گردد و شامل بینش­ها، بصیرت­ها و احساسات می باشد که به آسانی قابل دیدن و قابل اظهار نیست، به شدت شخصی می باشد و رسمی کردن و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران دشوار می باشد (نوناکا، 1994).

لی و چوی2(2002) دانش نهفته را به این شکل تعریف می­کنند: «دانشی که منابع و محتوای آن در ذهن نهفته می باشد و به آسانی قابل دستیابی نبوده و غیر ساختارمند می باشد». این دانش از طریق تجربه و یادگیری عملی کسب می­گردد و کد­گذاری شده نیست. این دانش، دانش نانوشته سازمان می باشد که اظهار­گر اندازه تجربه و مهارت کارکنان می­باشد. در این زمینه زیباترین تعبیر را پولانی ارائه داده می باشد. وی در این خصوص می­گوید: «ما بیش­تر از آن­چه که می­گوییم، می­دانیم» (مشبکی و زارعی،1382). نوناکا به نقل از پولانی در مورد اهمیت دانش نهفته گفته می باشد که دانش عیان متکی به دانش نهان (نهفته) می باشد و یا ریشه در دانش نهان دارد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تأثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر رضامندی زناشویی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی

[1]. Polanyi      2. Lee & Choi     3. Jorna     4. Leidner & Alavi

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند


دیدگاهتان را بنویسید