نظریه ارتباطی سالیوان[1]

اولین کسی که برای تحلیل رفتار آدمی قدمهای متفاوت با رویکردهای انفرادی برداشت، سالیوان بود. وی اساس تعیین رفتار آدمی را در روابط بین فردی جستجو نمود. او به این باور رسید که روش رفتار آدمی به چگونگی رفتار افرادی که با او کنش متقابل دارند بستگی دارد. بدین سان نقطه عطفی در تعیین رفتار آدمی بود. همزمان با فعالیت های او پدیده جدید گروه درمانی به وسیله اسلوسن[2] و مورنو[3] پدید آمد. در این رویکرد جدید به جای مطالعه و درمان بشر در قالب فردی به مطالعه او در حیطه روابط جمعی مبادرت می ورزند، زیرا عقیده دارند که فرد بدون ارتباط با اعضای گروه وجود ندارد (فرانکل[4]، ترجمه تبریزی، علوی نیا، 1382).

 

نظریه شفلن[5] و بردویستل[6]

شفلن و بردویستل الگوهای فضا و زمان را در ارتباط مطالعه کرده اند. این الگوها جنبه های فضایی و موقتی ارتباط غیر کلامی هستند و اغلب ناخودآگاه هستند، اما این از اهمیتشان کم نمی کند (ابراهیمی، 1371).

– زمان

زمان، یک مفهوم، تجربه و یک راه درک کردن می باشد. چگونگی بهره گیری از زمان یک مورد مهم در زندگی افراد می باشد و پس در ارتباطاتشان نیز مهم تلقی می گردد.

سکوت یکی از موردها بهره گیری از زمان می باشد. گرچه مردم اغلب ممکن می باشد در مورد آن چنین نیندیشند. برای مثال، مجید از جمال سؤال می کند و او جواب نمی دهد. جواب ندادن او به مجید چیزی را می گوید که این پیام ها ممکن می باشد شامل خشم، کری، بی تفاوتی و بی فکری باشد (گفتن اینکه جمال اصلاً ارتباط مستقر نکرد، اصلاً درست نیست). زمان ممکن می باشد به صورت حرکت حس گردد (گذشت زمان) یا مدت (طول زمان). ملاقات کردن نزدیکانی که دورتر زندگی می کنند، طول مدت ملاقات و یا چند بار چنین ملاقاتهایی انجام می گردد، ارتباط از نوع غیر کلامی در ارتباط با زمان و در مورد فاصله و مسافت می باشد و این که یک ارتباط چه مدت طول می کشد و چه موقع بایستی قطع گردد، ارتباطاتی مربوط به زمان در مورد اندازه وابستگی و نوع ارتباط می باشد (همان منبع).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه تحقق برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

[1] . Sulivan

[2] . Slowson

[3] . Moreno

[4] . Frankel

[5] . Sheflen

[6] . Birdwistell

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1- تعیین ارتباط بین الگوهای ارتباطی والدین و سازگاری اجتماعی کودکان آنها.

اهداف فرعی:

2- تعیین ارتباط الگوی ارتباط سازنده متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

3- تعیین ارتباط الگوی ارتباط اجتنابی متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

4- تعیین ارتباط الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

5- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع مرد/کناره گیری زن والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

6- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع زن/کناره گیری مرد والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : آیا الگوهای ارتباطی والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد


دیدگاهتان را بنویسید