پایان نامه ارشد اولویت بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان

3-3) روش نمونه­گیری

پس از احراز روایی و پایایی پرسشنامه­ها، برای انتخاب نمونه­ی اول جهت مطالعه ظرفیت پژوهشی معلمان و همچنین اعتباریابی نیازهای آموزش پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس بهره گیری گردید. برای انتخاب این گروه، نواحی هفتگانۀ مشهد به سه منطقه ی برخوردار(3 و4)، نیمه برخوردار( 2، 6 و7) و غیر برخوردار (1و5) تقسیم شده می باشد ( این تقسیم بندی توسط آموزش وپرورش خراسان رضوی انجام گرفته می باشد و در پژوهش­های متعددی مورد بهره گیری قرار گرفته می باشد) و از هر کدام از این مناطق یک ناحیه انتخاب گردید ( نواحی  1 و 2 و 3 ). سپس از هر ناحیه تعدادی از مدارس ابتدایی دخترانه به صورت تصادفی انتخاب شدند. و در مجموع این پرسشنامه­ها در اختیار حدود 300 نفر از معلمین قرار داده گردید که 184 پرسشنامه بازگردانده گردید. این مقدار برای مطالعات نظرسنجی و پیمایشی مناسب می باشد.

جدول3-2 : توزیع فراوانی معلمان زن و مرد نواحی1و2و3 مشهد

        ناحیه1       ناحیه2       ناحیه3         کل
نمونه پژوهش فراوانی    درصد فراوانی     درصد فراوانی      درصد فراوانی       درصد
زن 955         76% 901       84% 284        75% 2140        79%
مرد 291         24% 165       16% 91          25% 547          21%
کل 1246     100% 1066    100% 375      100% 2687      100%

 

همچنین برای شناسایی شایستگی­های مورد نیاز پژوهشی معلمان، از بین تعدادی از معلمین خبره که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و تعدادی از متخصصین آشنا به پژوهش ( سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی، یک نفر از دانشجویان دکترای برنامه درسی و یک نفر از اعضای پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت) به روش نمونه­گیری هدفمند، نمونه­گیری صورت گرفت. در نمونه­گیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات، تعداد مناسبی از مشارکت­کنندگانی که بتوانند اطلاعات عمیق و مفیدی را راجع به موضوع پژوهش در اختیار پژوهشگر قرار دهند ( دارای غنای اطلاعاتی هستند) را انتخاب کرده  و با بهره گیری از مصاحبه­های عمیق به جمع­آوری اطلاعات می­پردازیم.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *