سنجش عملکردی

یک دسته مهم از روش های سنجش اصیل یا جایگزین، سنجش عملکردی نام دارد. سنجش عملکردی به عنوان سنجش­های مستقیم، سنجش های جایگزین، سنجش های اصیل یا واقعی و سنجش های مبتنی بر عملکرد توصیف شده می باشد . از سنجش عملکردی تعریف های مختلفی ارائه شده می باشد. در این به چند تا از این تعریف ها تصریح می گردد:

– سنجش عملکردی نوعی از آزمون می باشد که مستلزم نشان دادن فهم و مهارت در زمینه­های کاربردی، روندی یا باز پاسخ می باشد (بیکر[1]،1993).

– سنجش عملکردی عبارت می باشد از فعالیت­های اندازه­گیری که از دانش آموزان میخواهند تا مهارت­هایی شبیه به مهارت­های مورد نیاز زندگی واقعی از خود نشان دهند (دمبو، 1994).

– سنجش عملکردی به تکالیف، مسایل یا سؤالاتی تصریح دارد که در آنها فرد بایستی پاسخ خاص خودش را ارائه نماید (ولف، 1994).

– مقصود از سنجش عملکردی ایجاد اندازه­گیری­هایی از پیشرفت تحصیلی دانش آموز می باشد که بر توانایی دانش آموز برای به کارگیری فهم ادراکی و مهارت­های حل مسئله­اش در موقعیت­های تازه متمرکز می باشد (شیولسون[2]،1993).

سنجش عملکردی یا آزمون­های عملکردی به نوع اصیل و جایگزینی از سنجش تصریح دارند که در آن دانش آموزان از طریق فعالیت در تکالیف دنیای واقعی به گونه مستقیم سنجش می شوند. به تعبیری دیگر، در این نوع سنجش، فرآیندها یا فرآورده­های یادگیری دانش آموزان به گونه مستقیم سنجش می گردد.

[1] Beyker

[2] Shivelson

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1 . آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر می گذارد؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه کاهش میزان عود افراد وابسته به مواد با آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله

2.آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تاثیر می گذارد؟

  1. آیا تاثیرآزمون های عملکردی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان پایه سوم و ششم ابتدایی متفاوت می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید