نظریه کنترل انگیزش

براساس نظریه کنترل انگیزش[1] پیتمن و آگستینوا[2] (1985) به نقل از سدک[3] کافتا و تیژگا[4] ، (1993) روبرو شدن با رویدادهای غیر قابل کنترل به محرومیت ؛ انگیزه ی کنترل را بر می انگیزد. در نتیجه افراد یک راهبرد پردازش اطلاعات محتاطانه و بسیار محافظه کارانه را اتخاذ می کنند ، که آن را برای افزایش صحت قضاوت و تصمیماتشان در نظر می گیرند این موضوع احتمال را تقویت می کند که نهایتاَ کنترل دوباره مستقر می گردد. سنجش و دقت بیش از حد می تواند نتایج منفی به همراه داشته باشد زیرا رسیدگی دقیق به تمامی جنبه های یک رفتار بالقوه ممکن می باشد به عملکرد فرد آسیب برساند.

در همین راستا پیتمن و همکارانش (1985) از مطالعات خود درمورد برداشت اجتماعی[5] در یافتند که تجربه روبرو شدن با معضلات غیر قابل حل نیاز به اطلاعات تشخیصی[6] را افزایش می دهد ، فعالیتهای اسنادی را شدت می بخشد و آزمودنی را به سمت جستجوی اطلاعات دقیق و وسیع هدایت می کند.این نظریه به این موضوع تصریح دارد که روبرو شدن با رویدادهای غیر قابل کنترل به فعالیتهای شناختی پرتلاش ، اما بیهوده منجر می گردد.بر این اساس عملکرد فرد در تکالیف پیچیده آسیب می بیند اما روبرو شدن با تکالیف ساده به این دلیل که مستلزم کوشش شناختی کمتر می باشد بی عیب می ماند (به نقل از سدک ، کافتا و تیژکا ،1993).با تعمیم این نظریه به اضطراب امتحان ریاضی براون و دیگران[7] ، (1994) به این نتیجه رسیدند که اضطراب و یک مقدار کمتر خستگی بر روی فرد تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد ارتباط راهبردهای حل مسأله با کاهش اضطراب ارزیابی ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی

[1]Control motivation theory

[2]Pitman & Agostino

[3]Sedek

[4]Kofta & Tyszka

[5]Soial inference

[6]Diagnostic in formation

[7]Brown & etal

سوالات یا اهداف پایان نامه :

هدف کلی

تعیین تاثیر راهبردهای حل مسأله در کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

اهداف جزئی

تعیین اثربخشی راهبردهای حل مسأله برکاهش اضطراب حل مسأله دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

تعیین تاثیر راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب معلم ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

تعیین اثربخشی راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ارزیابی ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

تعیین اثربخشی راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه تاثیر راهبردهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان قزوین


دیدگاهتان را بنویسید