3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش:

اریکسون (1980) دستیابی به صمیمیت را هدف اصلی در اوایل بزرگسالی اظهار می‏کند. جوانان نیاز دارند تا با دیگران ارتباط عاطفی و صمیمانه مستقر کنند (بیابانگرد، 1384). آنها بخش عمده از وقت خود را به دنبال صمیمیت و جستجو برای تعاملات اجتماعی صمیمانه با دوستان، خانواده و شریک احساسی خود می‏باشند. کسانی که نمی‏توانند در جوانی ارتباط صمیمانه بر‏قرار کنند احساس انزوا خواهند نمود (شولتز، 1387).

برقراری ارتباطات صمیمانه می‏تواند با ترس و اضطراب همراه باشد. افراد ممکن می باشد نگران این باشند که آیا روابط‏شان موفق خواهد گردید، آیا تکنیک‏های درستی را به کار می‏برند، و آیا اگر کسی را پیدا کردند در نهایت خوشحال خواهند بود؟ برای خیلی‏ها تجارب سخت دوران کودکی و روابط شکست‏خورده در بزرگسالی ترس آن‏ها را تقویت می‏کند (وانگلیستی و بک[1]، 2007).

بنابر نتایج پژوهش‏ها مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، رضایت ارتباطی پایین، با ترس از صمیمیت در ارتباط می‏باشد. هم‏چنین اجتناب از روابط صمیمانه می‏تواند اثرات بدی بر سلامت هیجانی داشته باشد که منجر به تنهایی و انزوای هیجانی و پاسخ نا‏کارآمد به استرس می‏گردد (دویی و ثلن، 1993). پس افرادی که از صمیمیت می‏ترسند در خطر معضلات هیجانی به سر می‏برند. به علاوه نیاز به صمیمیت در جوانی موجب می‏گردد که اکثریت افراد برای به دست آوردن صمیمیت ازدواج کنند و به دنبال یافتن شریک زندگی خود باشند، که ناتوانی در برقراری ارتباط صمیمانه و ترس از آن معضلات زیادی را در بر خواهد داشت. همه این موردها، اهمیت و ضرورت مطالعه عوامل موثر بر ترس از صمیمیت را برجسته می‏سازد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تعیین تاثیر آموزش مهارت رفتار جرات‏ مندانه بر سبک تصمیم ‏گیری آنی دانش آموزان دختر

بدون شک خانواده به عنوان اثربخش‏ترین نهاد اجتماعی دارای بیشترین سهم در تعیین رفتارهای افراد بوده و در نتیجه برای مطالعه چگونگی ارتباط صمیمانه بایستی شکل ارتباطات والد- فرزندی را در شخص در نظر گرفت. به عنوان مثال پژوهش‏هایی پیدا نمود شده می باشد که نشان می‏دهند، کیفیت ارتباطات صمیمانه در بزرگسالی از تجارب گذشته فرد با والدین خود تاثیر می‏پذیرد (بولز[2]، 1999؛ کولینز و رید[3]، 1990؛ گیتلمن، کلین، اسمایدر و ایسکس[4]، 1998).       از سویی دیگر، اریکسون نیز تاکید دارد که جوانان برای برقراری ارتباطات صمیمانه موفقیت آمیز بایستی تعارض مرحله نوجوانی را به گونه‏ای موفق رفع کرده و به کسب هویت دست یابند (بیابانگرد، 1384).

[1]– Vangilisti & Beck

[2]– Boles

[3]– Collins & Read

[4]– Gittleman, Klein, Smider & Essex

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا بین سبک های دلبستگی، سبک های پردازش هویت و ترس از صمیمیت ارتباط معناداری هست؟
  • آیا سبک‏های دلبستگی پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا سبک های پردازش هویت پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا الگوی پیش بینی ترس از صمیمیت بر اساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های هویت در دختران و پسران متفاوت می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر


دیدگاهتان را بنویسید