آموزش و پرورش  فنی و حرفه ای در دوره پهلوی

در این دوره به دنبال سیاست‌های کلی مدرنیزه کردن کشور و در پی گشایش مدارس جدید
و متعدد دوره قاجاریه در توسعه مدارس ابتدایی و متوسطه پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای پیش آمد
به گونه ای که در سال 1316 شمسی تعداد مدارس ابتدایی و عالی به 1670 باب رسید
(جابری صفا، 1384 ص71)

در این دوران با افزایش قدرت دولت  آموزش و پرورش کشور برای نخستین بار به صورت سازمان واحدی درآمد و در راس سازمان معارف کشور وزارت معارف قرار داشت و وزیر معارف در عین حال که مسئولیت وزارت معارف را به عهده داشت وزیر اوقاف و هنرهای زیبا نیز بود. (جابری صفا، 1384، ص 71)

در سال 1307 قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور تصویب گردید و به موجب آن مقرر گردید
به مدت 6 سال و هر سال یکصد دانشجو به خارج از کشور برای فراگرفتن فنون و علوم جدید
در رشته‌های تحصیلی: علوم طبیعی، مهندسی، ریاضی، پزشکی، آموزش و پرورش از میان فارغ التحصیلان ممتاز دوره متوسطه گزینش شده و به کشورهای اروپایی اعزام شوند. با تصویب این قانون گام بسیار مهمی در جهت تربیت کارشناسان و نیروی انسانی دانش آموخته به مقصود رفع نیازمندی فنی، علمی، فرهنگی کشور برداشته گردید. (آقا زاده، 1382 ص 27)

در اسفند ماه سال 1312 شمسی قانون تربیت معلم به تصویب رسید و به موجب آن 25 دانشسرای مقدماتی برای تربیت معلمان دوره ابتدایی در سراسر کشور دایر گردید و مقرر گردید که دانشسرای عالی تهران نسبت به تربیت و آماده‌سازی دبیران مدارس متوسطه اقدامات لازم را به اقدام آورد. (همان منبع)

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه کاهش خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان با آموزش مؤلفه های تصمیم گیری مجدد

مدارس فنی و حرفه‌ای نیز در این دوره افزایش پیدا نمود. برنامه این مدارس غالبا در سطح دوره متوسطه بود و از سوی وزارتخانه های دیگر به غیر از وزارت معارف تاسیس می‌گردید و همه به تصویب شورای عالی معارف می‌رسید. به گونه کلی افزایش مدارس فنی و صنعتی در این دوره به هیچ وجه متناسب با افزایش مدارس متوسطه و ابتدایی و همچنین رشد صنعت کشور نبود و گفتنی می باشد که مدارس ابتدایی و متوسطه این دوره به تقلید از نظام آموزشی فرانسه بود و مدارس فنی و هنرستانها بیشتر از الگوی آلمان پیروی می‌نمود و نخستین هنرستان فنی (هنرستان صنعتی تهران و مدرسه ایران آلمان) توسط این کشور در ایران تاسیس گردید. (مرجانی، بهناز، 1370)

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • بهره گیری از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • ارزشیابی از عملکردآموزشی آموزش فنی و حرفه ای به چه صورت انجام می گیرد ؟
  • شیوه جذب، آماده سازی و ارتقاء نیروی انسانی در آموزش فنی و حرفه ای چگونه می باشد ؟
  • آموزش فنی و حرفه ای در برنامه های خود از چه نوع رویکردی برای آموزش و تدریس بهره می گیرد ؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : امکان سنجی شکل گیری برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید