ارزشیابی توصیفی

حسنی و کاظمی (1382) که متولیان طرح ارزشیابی توصیفی به شمار می­آیند آن را چنین تعریف کرده­اند:  به کارگیری مقیاس مقوله­ای رتبه­ای (کاملاً شکل گیری یافته، نسبتاً شکل گیری یافته، کوشش بیشتری بایستی بنماید) به جای مقیاس فاصله­ای (20-0) و به کارگیری کارنامه­ای توصیفی و ابزارهایی برای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متناسب با مقیاس مورد نظر.

محقق معین (1382) این تعریف از ارزشیابی توصیفی را با مبانی اولیه تفکر برنامه درسی ناسازگار میداند و چنین ذکر می کند: در این تعریف، ارزشیابی توصیفی نشان از دیدگاهی غیر سیستماتیک دارد. در این تعریف، ارزشیابی به عنوان یک خرده نظام از نظام برنامه درسی در نظر گرفته نشده می باشد. درا ین تعریف طرح ارزشیابی توصیفی صرفاً در ارتباط با خودش تعریف شده می باشد و ارتباط آن با سایر خرده نظام­ها و عناصر برنامه درسی مانند اهداف، محتوی، روش­های یاددهی- یادگیری و سازمان و اجرا در نظر گرفته نشده می باشد.

ویژگی های ارزشیابی توصیفی

حسنی و احمدی ( 1385) ویژگی های اساسی طرح ارزشیابی توصیفی را به تبیین زیر برشمرده اند.  این ویژگی ها تأثیر اصولی دارند و در واقع همان بایدهای مهمی هستند که مبنای به کار گیری روش ها و ابزارها می باشند.  ویژگی های این نوع ارزشیابی بدین تبیین می باشد:

پویایی:  ویژگی پویایی در ارزشیابی توصیفی به معنای رشد دهنده می باشد.  متأسفانه ارزشیابی مستمر که در بر گیرنده ی این مفهوم اساسی می باشد در جامعه ی آموزشی کشور ما به مفهوم مکرر و تکرار شونده معنی شده می باشد. در حقیقت ارزشیابی در قالب پویا، مشارکت در رشد و توسعه ی یادگیری را  به همراه دارند (سیف 1381 ، به نقل از حسنی و احمدی، 1385).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی شایستگی های زنان شاغل از دیدگاه مدیران با توجه به دو متغیر سابقه کار و تحصیلات

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1 . آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر می گذارد؟

2.آیا آزمون های عملکردی برپیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تاثیر می گذارد؟

  1. آیا تاثیرآزمون های عملکردی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان پایه سوم و ششم ابتدایی متفاوت می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان ابتدایی

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید