ابزار پژوهش

پرسشنامه ارتباط اجتماعی[1] (SCQ)

پرسشنامه ارتباط اجتماعی (SCQ) یک ابزار غربالگری 40 سوالی، با تکیه بر پاسخ والدین می باشد که بر اساس علامت شناسی اختلالات طیف درخودماندگی(ASD)[2] طراحی شده می باشد . سوالات به صورت (بله یا خیر)، و عموما به وسیله والدین  یا سایر افرادی که از کودک مراقبت می کنند  در کمتر از 10 دقیقه، پاسخ داده می شوند. نمره گذاری این آزمون کمتر از 5 دقیقه، زمان می برد. این آزمون برای کودکان دارای سن تقویمی 4 سال و بالاتر، و با سن عقلی حداقل 2 سال قابل اجرا می باشد . یافته های مربوط به ADI-R  مبین این می باشد که می توان سن بهره گیری از این ابزار را تا سن تقویمی 2 سال پایین آورد، به شرط این که آزمودنی دارای سن عقلی بالاتر از 2 سال باشد(روتر[3] و همکاران به نقل از ساسانفر،1385).

 

برای مطالعه و توصیف وضعیت عمومی و برآوردی از شدت اختلال کودکان درخودمانده، از پرسشنامه ارتباط اجتماعی بهره گیری گردید. ویژگی های روان سنجی این آزمون به گونه ای می باشد که میانگین روایی توافقی SCQ  با ADI_R برابر 8/70% گزارش شده و نیز همبستگی درونی این آزمون از طریق ضریب آلفا از 84% تا 93% گزارش شده می باشد(ساسانفر،قدمی،1384). همچنین نیوشیفر[4] و همکارانش حساسیت[5] آزمون SCQ را 63% و اختصاصی بودن[6] آن را 90% گزارش کرده اند(به نقل از ویگینز،2005).

[1]-The Social Commuication Questionaire

[2]-Autism Aspectrum Disorder

[3] – Rutter

[4] -Newshaffer

[5] -Sevstiivity

[6] -Specificity

سوالات یا اهداف پایان نامه :

آیا برجسته سازی چهره بر اندازه تماس چشمی کودکان درخودمانده موثر می باشد ؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه الگوهای ارتباطی والدین

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه اثربخشی روش های برجسته سازی چهره بر تماس چشمی کودکان درخودمانده

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید