2-1-1-1-2- نظریه‏های تبادل اجتماعی و وابستگی متقابل

نظریه‏های تبادل اجتماعی[1] (هومانس[2]، 1985) و وابستگی متقابل[3] (کلی و دیبیت[4]، 1959) مانند نظریه‏های تقویت، بر تأثیر تقویت کننده‏ها در ارتباط صمیمانه تاکید دارند، اما این دو نظریه، به نوعی، از مدل‏های تقویت فراتر رفته‏اند. نظریه‏ی تبادل اجتماعی، به جای این‏که صرفا بر کشش‏های اولیه میان زوج ها تاکید کند، رفتار صمیمانه را در طی روابط پیش‏رونده مورد مطالعه قرار می‏دهد و غیر از تقویت‏کننده ها، به ساختارهایی زیرا تعهد و رضایت‏مندی از ارتباط نیز توجه دارد. در نظریه‏ی تبادل اجتماعی، پیش‏بینی می‏گردد که اگر چه تقویت‏ها اندازه رضایت‏مندی از ارتباط را تعیین می‏کنند، ساختار‏هایی زیرا دسترسی به گونه‏های ارتباطی دیگر و اندازه سرمایه‏گذاری در ارتباط می باشد که سطح تعهد زوج‏ها را نسبت به یکدیگر مشخص می‏سازد (خمسه و حسینیان، 1387).

نظریه وابستگی متقابل نیز، به دلیل تاثیر زیادی که از نظریه‏ی تبادل اجتماعی پذیرفته می باشد،  فرض بر آن دارد که افراد در ارتباط‏ای صمیمی می‏شوند که تقویت‏های دریافتی‏شان، بیش از هزینه‏هایی باشد که صرف کرده اند؛  برای مثال، زوج‏ها بازده حاصل از ارتباط‏شان را با بازده روابط گذشته و بازده‏ای که بالقوه از روابط دیگر به دست می آورند، مقایسه می‏کنند و اندازه صمیمیت آن‏ها به چگونگی این مقایسه بستگی دارد (فهر[5]، 1996).

[1] -Social Exchange Theory

3-  Homans

[3]– Interdependence Theory

5- Kelley & Thibaut

[5]– Fehr

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا بین سبک های دلبستگی، سبک های پردازش هویت و ترس از صمیمیت ارتباط معناداری هست؟
  • آیا سبک‏های دلبستگی پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا سبک های پردازش هویت پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا الگوی پیش بینی ترس از صمیمیت بر اساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های هویت در دختران و پسران متفاوت می باشد؟
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه بررسی الگوی پیش بینی ترس از صمیمیت بر اساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت به تفکیک در دختران و پسران

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر


دیدگاهتان را بنویسید