پژوهش های خارجی

در پژوهش های خارجی نیز تحقیقات زیادی پیرامون الگوهای ارتباطی زوجین و تأثیر آن در احساس و اندازه رضایت آنها و همچنین تأثیر این نوع ارتباطات بین آنها به عنوان والدین بر روی کودکانشان صورت گرفته می باشد که مانند آنها در تحقیقی گفته شده در میان استرس های اجتماعی، استرس در ارتباطات والد فرزندی و زناشویی از قوی ترین پیش بینی کننده های سلامتی می باشد (تورنر، ویتون و لوید[1]، 1995، به نقل از ویکرما و همکاران، 2001). راتر[2] (1988، به نقل از تیلور[3]، 1988)، معتقد می باشد که روابط خانوادگی مطلوب با عزت نفس بالا و ارتباطات مثبت با دوستان در نوجوانی مرتبط می باشد که این خود نشان دهنده اهمیت روابط موجود در خانواده در چگونگی شکل گیری شخصیت کودکان می باشد. در جایی دیگر، گاتمن و لونسون (2000)، در پژوهشی نشان دادند که بهره گیری زوجین از الگوی اجتنابی و توقع / کناره گیری در روابط خود (مخصوصا هنگامی که زن متوقع و مرد کناره گیر باشد) باعث کاهش رضایت از زندگی زناشویی شده و می تواند وقوع طلاق را پیش بینی نماید. همچنین شواهدی در تأیید تأثیر تجارب اولیه زندگی بر رشد اجتماعی بعدی هست (موس[4]، 1983، راتر، 1980، به نقل از تیلور، 1998) که این به معنی اهمیت دوران کودکی و تأثیر آن در روابط فرد تا بزرگسالی می باشد. با در نظر داشتن پژوهش انگفر[5] (1988)، نشان داده شده می باشد معضلات حوزه زناشویی می توانند به حوزه فرزند پروری منتقل شوند و سازگاری کودک را تحت تأثیر قرار دهند. از طرفی او[6] (2005)، در مطالعه ای بر روی ارتباط بین تأثیر اولیه و اکتساب مهارت های آموزش و پرورش بعدی، با بهره گیری از نمونه ای از مطالعه ی طولی شیکاگو دریافت که بین شرکت در برنامه مراکز والد – کودک در دوره پیش دبستانی و توانایی های شناختی، طرفداری خانوادگی، سازگاری اجتماعی، توانایی های انگیزشی و طرفداری از سوی مدرسه، ارتباط هست؛ این ارتباط به ترتیب در مورد توانایی های شناختی، طرفداری خانوادگی و طرفداری از سوی مدرسه قوی تر می باشد.این نتیجه ها نشان می دهد که عامل های محیطی (مثل خانواده و مدرسه) در تأثیر گذاری دخیلند و تأثیر مهمی در پیش بینی نتیجه های آموزش و پرورش دارند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه توصیف رابطه ابعاد هوش اخلاقی با عملکرد تحصیلی در بین دانش آموزان

[1] . Turner, Weaton & Lioyd

[2] . Ratter

[3] . Taylor

[4] . Moos

[5] . Engfer

[6] . Ou

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 1- تعیین ارتباط بین الگوهای ارتباطی والدین و سازگاری اجتماعی کودکان آنها.

اهداف فرعی:

2- تعیین ارتباط الگوی ارتباط سازنده متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

3- تعیین ارتباط الگوی ارتباط اجتنابی متقابل والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

4- تعیین ارتباط الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

5- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع مرد/کناره گیری زن والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

6- تعیین ارتباط الگوی ارتباط توقع زن/کناره گیری مرد والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : آیا الگوهای ارتباطی والدین با سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی ارتباط دارد


دیدگاهتان را بنویسید