دانلود پایان نامه دیدگاه مکتب انتقادی درباره مولفه های نابرابری آموزشی

2-1-12- روسو

ژان ژاک روسو از اولین کسانی می باشد که در عصر تحولات عظیم صنعتی و فکری در اروپا به موضوع نابرابری پرداخته و دور شدن بشر­ها از طبیعت و شکل­گیری جامعه­ی مدنی را از عوامل موثر در از­ بین رفتن ویژگی­های فطری­ و پسندیده بشر­ها (برابری­خواهی) می­داند. به نظر روسو، بشر تابع دو انگیزه­ی اصلی می باشد. یکی خودخواهی و دیگری نوع­دوستی. در وضع مدنی، خودخواهی بر نوع­دوستی غلبه یافته می باشد در حالی که در وضع طبیعی مجال بیشتری برای نوع­دوستی وجود داشت (بشیریه، 1382).

به عقیده­ی وی در جامعه­ی مدنی مالکیت، قوانین، طبقات، نابرابری، حرص و آز و فساد و دیگر مفاسد مدنی ظاهر شدند و این جامعه­ی مدنی هیچگاه نمی­تواند وضع عادلانه داشته باشد. روسو معتقد می باشد بازگشت به وضع طبیعی برای دستیابی به عدالت هیچگاه امکان­پذیر نیست اما می­توان جامعه­ای ایجاد نمود که به وضع طبیعی نزدیک باشد (راسل، 1390). شرط تاسیس جامعه و دولت عادلانه، ظهور اراده عمومی به­عنوان مظهر اراده و راستین همه­ی افراد می باشد و قوانین مبتنی بر اراده­ی عمومی که خیر عمومی را اراده می­کنند، قوانینی عادلانه خواهند بود (بشیریه، 1382). ازاین­رو در نزد روسو، مبنا و اساس برابری میان بشر­ها، خواست یا اراده­ی عمومی می باشد که مانع از آن مانع می­گردد که حاکمان از قدرت اعطایی مردم برای ایجاد نابرابری سوء­بهره گیری کنند. دموکراسی مورد نظر روسو نیز آن می باشد که دریابیم نه فقط اندازه و حدّ قدرت و ثروت برای هر کس بایستی معین باشد، بلکه بایستی به­گونه­ای اقدام گردد که هیچ شهروندی آن­قدر ثروتمند نباشد که بتواند دیگران را بخرد و هیچ شهروندی آن­قدر فقیر نباشد که مجبور به فروختن خود گردد (راسل، 1390).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره)
  2. فهم مولفه­های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت
  3. مقایسه مولفه­های نابرابری آموزشی از دیدگاه مکتب انتقادی (پائولو فریره) و نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران و متخصصان تعلیم­وتربیت

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مقایسه ی مولفه های نابرابری آموزشی بر اساس مکتب انتقادی با مولفه های نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *