2-2   تعاریف و مبانی نظری

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش

اظهار دقیق تاریخچه پیدایش و نضج مدیریت دانش امکان­پذیر نیست. می­توان چنین استدلال نمود که مدیریت دانش با اولین نقاشی­ها در غارها و یا با بهره گیری از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده می باشد (فراپائولو[1]، 1388). پس اگر­چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی می باشد اما در مفهوم جدید خود از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه 1980 و عیان شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف گردید. در این دهه، نظام­های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام­های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته گردید و مفاهیمی زیرا فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام­های دانش مدار و مانند آن رواج پیدا نمود (دراکر2، 1993). در اواخر دهه 80 می­توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه­های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع­رسانی نظاره نمود. در همین دوران اولین کتاب­های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه­ 1990 فعالیت گسترده شرکت­های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم­گیری افزایش پیدا نمود. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازه­ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده­ فعالیت­های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال 1995، اتحادیه اروپا طی برنامه­ای به نام اسپریت3 بودجه قابل ملاحظه­ای را برای اجرای طرح­های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت­های بزرگی مانند ارنست و یانگ4، بوزآلن و همیلتون5 و ده­ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال­های آغازین قرن 21 برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه می باشد. شرکت­های بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده­اند (داوری و شانه­ساز، 1380). گاه­شمار مدیریت دانش را می­توان به گونه اختصار به صورت جدول 2-1 نشان داد.

  1. 1. Frappaolo 2. Drucker     3. Esprit    4. Ernest & Young      Booz Allen & Hamilton
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه مقایسۀ اثربخشی آموزش مدیریت استرس و حل مسألۀ اجتماعی در اضطراب و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دورۀ متوسطه

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1-5-1 سؤال کلی پژوهش

اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به مدیریت دانش می­پردازند و عوامل مرتبط با اندازه مدیریت دانش شخصی آنان چیست؟

1-5-2 سؤالات جزئی پژوهش

  1. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به شکل­گیری(خلق) دانش می­پردازند؟
  2. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به سازماندهی دانش می­پردازند؟
  3. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به تبادل دانش می­پردازند؟
  4. اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند چگونه و به چه اندازه به کاربرد دانش می­پردازند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه­ بیرجند


دیدگاهتان را بنویسید