ماریا مونته سوری (1952-1870 )

ماریا مونته سوری در سال 1870 در شیاراوال[1] از نواحی ایتالیا در کنار دریای آدریاتیک به دنیا آمد و هنوز بچه سال بود که به رم رفت. دختر « زیبا و محصل با استعداد » سرانجام وارد دانشکده پزشکی رم گردید و در سال 1896 نخستین پزشک زن فارغ التحصیل این دانشگاه گردید. مونته سوری بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی به عنوان دستیار در درمانگاه روانی بیمارستان رم به کار پرداخت و در آنجا برای نخستین بار با کودکان معلول تماس پیدا نمود. رفته رفته به تربیت کودکان ناقص العقل علاقه مند گردید. مدتی را در پاریس و لندن به مطالعه نظرات و طرق رایج گذراند و از سال 1898 تا 1900 در مقام مدیریت یک « مدرسه اصلاح مغز » دولتی نو بنیاد کار نمود. تجربه ای که او در این دو سال به دست آورد و پاره ای از روش هایی که ابداع نمود، بعد ها شالوده کار تربیتی اورا تشکیل دادند. ( کانل، ترجمه: افشار، 1368، ص 279 )

مونته سوری برتدریس به کمک حواس و خود آموزی[2] تاکید داشت. برنامه آموزشی او چنان موفقیتی کسب کردکه کودکان عقب مانده ذهنی تحت تعلیم وی به همراه کودکان عادی مدارس رم، امتحان دادندکه این امر برای مونته سوری موفقیت درخشانی بود. پس، چندین سال از عمر را صرف تغییروتبدیل روش خودبرای بهره گیری کودکان عادی نمود و با تشکیل« خانه کودکان»برای کودکان سنین7-3سال در1907 قدم دیگری درراه ایجاد و توسعه کودکستان برداشت. (مفیدی، 1381، ص108 )

روش مونته سوری بر طرح ریزی برنامه های آموزش و پرورش دوره های اولیه کودکی تاثیر بسزایی داشته می باشد. مونته سوری از نظامی آموزشی طرفداری نمود که در روش وی نیز منعکس شده، و در زیر آمده می باشد:

-پرورش کودکان خردسال، اساسا طریقه شکوفا کردن توانای های ذاتی کودک برای یادگیری و کسب دانش می باشد. هر گونه کوشش در آموزش و پرورش کودکان بایستی بر اساس تمایل و خواسته طبیعی کودک برای یادگیری باشد. پس، مونته سوری کودکان را به دقت مورد نظاره قرار می داد و بر این اساس انواع تجربیاتی را که متناسب با علایق و نیاز های کودک بود، تعیین می نمود و محیط کلاس درس را نیز مطابق با آن تدارک می دید.

– خود فعالی [3] کودک به یادگیری بهتر و همیشگی تر منجر می گردد. یک بزرگسال یا یک معلم بایستی خود را در ارتباط با محیط یادگیری کودک قرار دهد. وظیفه او آماده کردن محیط یادگیری به روش سازمان یافته و منظم و مجهز به مواد و وسایل مناسب می باشد و تنها کار او هدایت و راهنمایی کودک در چنین محیطی می باشد. مواد و سایل آموزشی بایستی ترجیحا خود اصلاحی باشند که کودک بتواند بازخورد فوری بازده و عملکرد خود را به دست آورد و به کوشش های خود در یادگیری،  ادامه دهد. کودک، دانش درمورد محیط را اساسا از طریق حواس خود کسب می کند. پس، تربیت هر یک از حواس پنج گانه برای کودکان ضروری می باشد. مونته سوری برای انجام موثر این کار، وسایل آموزشی ویژه و رویه هایی را ابداع نمود که جداگانه به تحریک و برانگیختن هر یک از حواس پنجگانه کمک می نمود. تمرین و کسب تجربه در زندگی عملی بایستی بخشی ضروری از برنامه های دوره پیش از دبستان باشد. هدف این گونه فعالیت ها، کمک به کودک می باشد تا بتواند فردی موثر و متکی به نفس بار آید. فعالیت هایی برای آمادگی کودک به مقصود نوشتن، خواندن و حساب کردن نیز بایستی در برنامه در نظر گرفته گردد، زیرا این نوع آمادگی زمینه مناسبی برای آموزش های مدرسه ای در سنین بالا تر فراهم می کند.  ( کول، ترجمه: مفیدی، 1384، ص 12 )

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد علل و عوامل ایجادکننده ی نابرابری آموزشی در نظام آموزشی ایران

[1]. Chiaravalle

[2]. Self – teaching

[3]. Self – activity

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف کلی: تحلیل رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش اندازه آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی آن.

اهداف ویژه:­1- تحلیل رویکرد آموزشی رجیو امیلیا از لحاظ عناصر برنامه درسی. (اهداف، محتوا و سازماندهی آن، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی)

2-تعیین اندازه آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به  عناصر اساسی  برنامه درسی  (اهداف، محتوا وسازماندهی آن، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی)رویکرد رجیوامیلیا در مراکز پیش ازدبستان.

3-مشخص کردن ویژگی ها وفرصت ها ومحدودیت های رویکرد رجیوامیلیا جهت بهره گیری مدیران و مربیان  از رویکردهای جدید و مطرح در سطح جهانی در مراکز پیش دبستان ایران .

1-5 سوالات پژوهش

1- اندازه آگاهی مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی­(اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) در رویکرد آموزشی رجیو امیلیا چقدر  می باشد؟

2- اندازه آگاهی مدیران مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی­(اهداف، محتوا وسازماندهی، محیط یادگیری، روش، کارکنان، ارزشیابی) در رویکرد آموزشی رجیوامیلیا چقدر می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه تحلیلی رویکرد آموزشی رجیو امیلیا و سنجش اندازه آگاهی مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان نسبت به عناصر اساسی برنامه درسی آن

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید