2ـ 2ـ بازنمایی[1] در سینما

«بازنمایی» یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه‌ای می باشد. بازنمایی راه و روشی می باشد که از آن طریق، رسانه‌ها حوادث و واقعیت ها را نشان می‌دهند.

از نظر «ریچارد دایر»[2] مفهوم بازنمایی در رسانه‌ها عبارت می باشد از: «ساختی که رسانه‌های جمعی از جنبه‌های مختلف واقعیت مثل افراد، مکان‌ها، اشیاء، اشخاص، هویت‌های فرهنگی و دیگر مفاهیم مجرد ایجاد می‌کنند. تجلی بازنمایی‌ها ممکن می باشد به صورت گفتاری، نوشتاری یا تصاویر متحرک باشد.»

هرچند بازنمایی در نگاه واقع‌گرایانه (رئالیستی) متشکل از تصاویر یا صدای حوادث می باشد، اما اقدام بازنمایی، به شکل کامل و مطلق، جهان را نمایش نمی‌دهد. محتوای‌های رسانه‌ای همواره دارای ساختار هستند و هیچگاه پنجره‌ای شفاف و روشن به حساب نمی‌آیند.

نظریه ارادی که یکی از نظریه های بازنمایی می باشد دوربین را منعکس‌گر واقعیت ندانسته بلکه معتقد می باشد که هیچ اقدام انعکاسی از جهان بیرون وجود نداشته بلکه هر آن چیز که که از زاویه دید دوربین به نمایش در می‌آید نمایشی از واقعیت می باشد (رجبی، 1388).

[1]. Representation

[2]. Richard dayer

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سوال اصلی

ـ انعکاس تصاویر افراد معلول و معلولیت در فیلم‌های منتخب چگونه می باشد؟

 

سوالات فرعی

1ـ فیلم‌های منتخب منطبق بر کدام الگوی معلولیتی ساخته شده‌اند؟

2ـ اندازه انطباق فیلم‌های منتخب با الگوهای معلولیت تا چه حد و چگونه می باشد؟

3ـ  کدام مؤلفه‌های الگوهای معلولیت بیشترین انعکاس را در هر یک از فیلم‌های منتخب دارند؟

4ـ فیلم‌های منتخب به کدام یک از کلیشه‌های رایج در انعکاس معلولیت پرداخته‌اند؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه پیش بینی رضایت شغلی از طریق ابعاد هوش هیجانی

5ـ اندازه کلیشه‌سازی از معلولیت در فیلم‌های منتخب تا چه حد و چگونه می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مشخص کردن چگونگی انعکاس معلولیت و تصویرسازی از افراد معلول در فیلم‌های منتخب

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید