2-1-2-2- ارتباطا ت علمی

 

ارتباطات علمی رسمی به اواسط قرن هفدهم میلادی باز می گردد، یعنی زمانی که گروهی از دانشمندان و پژوهشگران با کمک انجمن سلطنتی انگلستان جلسه های منظمی را برگزار می کردند. در این جلسات آزمایشات، مقاله ها و یافته های جدید محققان اعلام می گردید. افراد علاقمند به پژوهش که مجاز به شرکت در این جلسات نبودند از طریق نامه های شخصی که تبیین فعالیت های علمی در آنها منعکس می گردید از یافته های علمی جدید مطلع می شدند. نامه های مورد تصریح تا مدتی به عنوان ابزاری ارتباطی مطرح بودند. همزمان با افزایش نامه های مبادله شده و نیاز به مبادله سریع اطلاعات علمی، مجله به عنوان ابزاری موثر در جهت مبادله اطلاعات علمی ظاهر گردید. مجله های des scavans journal و philosophical trasactions of the royal sociely of london  نخستین مجلاتی بودند که در قرن هفدهم به چاپ رسیدند ( قانع،1383).

ارتباطات علمی واژه‌ای می باشد که مترادف درک عامه از علم به کار می‌رود. اما کاتاپانو[1] می‌نویسد که واژه درک عامه از علم، به‌لحاظ سیاسی نادرست می باشد و دست‌اندرکاران، واژه‌های ارتباطات علمی[2] یا علم و جامعه را ترجیح می‌دهند. این وضعیت، به‌ویژه در انگلستان و دانمارک شایع بوده می باشد. سیاست‌گذاری ارتباطات علمی و روش عملی آن در جوامع مختلف متفاوت می باشد و تابع تعریف و حدودی‌ می باشد که برای آن مشخص می گردد. می‌توان گفت ارتباطات علمی، حوزه‌ای می باشد که دو دسته مخاطب متفاوت را در برمی‌گیرد. در یک نگاه، ارتباطات علمی به ارتباطات درون حوزه علمی و روابط میان اصحاب علم تصریح دارد. در نگاه دوم، ارتباطات علمی، علاوه بر ارتباطات اصحاب علم با یکدیگر، به ارتباط علم با عموم و به بیانی دیگر ارتباط حوزه علمی و حوزه عمومی تصریح دارد. آموزش علوم، گفتگو و انتشار نتایج پژوهش‌ها همگی در مقوله ارتباطات علمی جای دارند. در انگلستان ارتباطات علمی عبارت می باشد از کوشش برای یافتن روش‌های افزایش کمک‌های عمومی از اجتماع علمی[3] با ساخت پل‌هایی میان علم و کسانی که از آن منتفع می شوند. ارتباطات علمی درمورد علم و موضوعات مسئولیت اجتماعی و شهروندی بحث می کند (کاتاپانو، 2001). به ‌عبارت دیگر، ارتباطات علمی می‌تواند محدوده‌ای از ارتباطات اعضای حوزه علمی با یکدیگر تا ارتباطات همه اعضای جامعه را در بربگیرد. اما آن‌چه مسلم می باشد، در ارتباطات علمی، پیام، علم می باشد. در یک نگاه تاریخی، می‌توان تعاریف ارتباطات ‌علمی را در دو نوع رهیافت اختصار نمود که تطور مفهومی آن را نیز نشان می‌دهند: رهیافت اول که افرادی مانند ون سگرن[4] به آن می‌پردازند، حوزه ارتباطات‌ علمی را به مجراها یا وسایل ارتباطی محدود می کند. در واقع این در نظر داشتن ارتباطات‌ علمی نشان می‌دهد که انتقال علم، موضوع اساسی ارتباطات‌ علمی می باشد. از این‌ رو در این رهیافت تولید و مصرف علم، در محدوده مطالعاتی ارتباطات‌ علمی قرار نمی‌گیرند. البته این ملاحظه نسبت به ارتباطات‌ علمی در مورد ارتباط میان اصحاب علم، اهمیت زیادی دارد. این رهیافت به ارتباطات ‌علمی را می‌توان مدل اولیه ارتباطات ‌علمی نامید. گویا در این مدل اولیه، افزایش اندازه اطلاعات علمی و فن آوری، معادل افزایش درک عمومی از علم و فن آوری دانسته می گردد. از این‌رو، اولین در نظر داشتن ارتباطات‌ علمی، مجرا‌های ارتباطی از قبیل اماکن علمی و رسانه‌های جمعی را در بر می‌گیرد (اجاق، 1390).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد عزت نفس دانش آموزان

[1] catapano

[2] Science Communication

[3] Science Community

4 von seggern

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • تعیین اندازه تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیات علمی در 5 سال گذشته
  • تعیین ارتباط عوامل فردی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ارتباط عوامل سازمانی با تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین ابزارها و مجراهای ارتباطی مورد بهره گیری اعضای هیات علمی برای کسب اطلاعات علمی
  • تعیین عوامل انگیزشی موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی
  • تعیین موانع موجود در راه تولیدات علمی و پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه عوامل موثر بر تولیدات علمی اعضای هیات علمی دارای مقاله های ISI و ISC در سال­های 1385-1389

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید