پیشینه­ی آموزش صلح

پژوهشی در ارتباط با ارتباط بین آموزش صلح و آموزش محیطی توسط هریس و میسچه [1]صورت گرفت.

این پژوهش تصریح می­کند که رشته­های آموزش محیطی و آموزش صلح می­توانند از یکدیگر درمورد صلح و استراتژی­های مختلف برای صلح، آموزش ببیند.

هریس­ ده هدف از آموزش صلح را به تبیین زیر اعلام نمود: درک مهم­ترین مفهوم صلح جهت برخورد با ترس، فراهم کردن اطلاعات لازم در مورد سیستم امنیتی، درک رفتار خشونت­آمیز، توسعه درک درون­فرهنگی، ایجاد تشخیص موقعیت در آینده ، یاد دادن و آموزش صلح به عنوان یک طریقه ، ارائه مفهوم صلح که شامل عدالت  اجتماعی نیز می­باشد، تخمین تکریم برای زندگی و پایان خشونت. او همچنین تاکید نمود که آموزش صلح­آمیز بایستی به هر تلاشی برای تدریس صلح وابسته باشد. عناصر کلیدی چنین آموزشی یادگیری مشارکتی، اجتماع دموکراتی، حساسیت محیطی و تفکر بنیادی هستند.

تئوری صلح ارتباط مهمی را بین صلح مثبت و منفی ایجاد می­کند . صلح منفی نبود درگیری­ فیزیکی نظیر جنگ یا درگیری­های محیطی می باشد و صلح مثبت نبود خشونت یا بی­عدالتی سیستمی می باشد . صلح منفی می­تواند به عنوان وجود سیاست­ها ، ساختارها و عملکردهایی تعریف گردد که از خشونت فیزیکی جلوگیری می­کند و تعیین­کننده زندگی بشر و یکپارچگی تأثیر زمین می باشد.

صلح مثبت می­تواند به عنوان وجود سیاست­ها، سیستم­ها و عملکردهایی تعریف گردد که به عزت نفس بشر تکریم گذاشته، با نیازهای انسانی مواجه شده و عدالت محیطی و اجتماعی را برپا کرده و پیوستگی و اتحادی را در بشر و جوامع و گروه­های طبیعی مستقر می­کند.

[1].Harris & Mische

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه امکان سنجی تحقق برنامه های آموزش فنی و حرفه ای رسمی در سند ملّی آموزش و پرورش

سوالات یا اهداف پایان نامه :

سؤالات پژوهش

الف) سؤال کلی

اندازه در نظر داشتن ویژگی­ها و مؤلفه های آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چگونه می باشد؟

ب) سؤالات جزیی

  1. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی آگاهی از صلح و روش های حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  2. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  3. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  4. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  5. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی تکریم قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  6. اندازه در نظر داشتن مؤلفه­ی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر می باشد؟
  7. دیدگاه­های معلمان و کارشناسان در محور ویژگی­های آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ویژگی­های آموزش صلح در برنامه­ی درسی دوره­ی ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید