2-1-3-2-1- اریکسون: نوجوانی و رشد هویت

اریکسون (1963) اولین کسی می باشد که هویت را به عنوان دستاورد مهم شخصیت نوجوانی و گامی مهم به‏سوی تبدیل شدن به فردی ثمربخش و خشنود تشخیص داد و مهمترین نظریه را در مورد هویت مطرح نمود (برک[1] ، 1381). کیستی‏شناسی یا شناسایی هویت خویشتن هسته مرکزی نظریه او را تشکیل می‏دهد و مهمترین وظیفه نوجوان را درک هویت فردی و روبه‏رو شدن با مسئله تکوین هویت شخصی می‏داند به این معنا که او بایستی به پرسش‏هایی نظیر من کیستم؟ و مقصدم کجاست؟ پاسخ دهد و معتقد می باشد نوجوان زمانی به مرحله کسب هویت خواهد رسید که پاسخهای سؤالات مربوط به هویت خود را بیابد و به آن‏ها پای‏بند گردد. آن لحظه می باشد که می‏تواند برای دوره‏های زندگی خود یعنی جوانی و بزرگسالی آمادگی لازم را کسب کند و با آسودگی و روانی سالم به زندگی خود ادامه دهد (شوارتز[2] ، 2002). اریکسون در یک نظام هشت مرحله‏ای که برای توصیف رشد بشر در طول زندگی ارائه کرده و آن را مرحله روانی- اجتماعی نامیده می باشد بر این باور می باشد که در هر مرحله فرد با یک تکلیف یا بحران رشدی مواجه می‏گردد که بایستی آن را پشت سر گذارد تا بتواند مطابق با الگوی رشد سالمی به زندگی خود ادامه دهد. وی در همین راستا بحران اساسی مرحله پنجم یا دوران نوجوانی را هویت‏یابی در برابر سردرگمی هویت می‏نامد و ریشه بسیاری از معضلات دوران نوجوانی را در چگونگی پشت سر گذاشتن این بحران می‏داند: یک دوره موقتی سردرگمی و پریشانی که نوجوان قبل از به توافق رسیدن در مورد ارزش ها و اهدافش آن را تجربه می‏نماید (شاملو، 1377). چنان‏چه نوجوان با آگاهی کامل این دوران را سپری کند، مصونیت وی در برابر آسیب‏های اجتماعی افزایش یافته و هویت موفق را به سهولت احراز خواهد نمود (قاسمی، عارفی و شیخ الاسلامی، 1382). اما اگر او در رسیدن به یک هویت منسجم ناکام بماند دچار سردرگمی هویت خواهد گردید و این احساس را تجربه خواهد نمود که واقعاً نمی‏داند چه کسی می باشد و به کجا می‏رود، در نتیجه آمادگی لازم برای روبه‏رو شدن با چالش‏های روانی بزرگسالی را نخواهد داشت (شولتز، 1378). شایان ذکر می باشد که نظریه پردازان جدید با اریکسون موافقند که تردید کردن در مورد ارزش‏ها، برنامه‏ها و اولویت های خود برای رسیدن به یک هویت موفق ضروری می باشد، اما این فرآیند را بحران نمی‏خوانند (گروتوانت، 1997).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه تاثیر آموزش مهارت های زندگی برکاهش اضطراب و بی خوابی دانش آموزان

[1]– Berk

[2]– Schwartz

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  • آیا بین سبک های دلبستگی، سبک های پردازش هویت و ترس از صمیمیت ارتباط معناداری هست؟
  • آیا سبک‏های دلبستگی پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا سبک های پردازش هویت پیش بینی کننده ترس از صمیمیت می باشد؟
  • آیا الگوی پیش بینی ترس از صمیمیت بر اساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های هویت در دختران و پسران متفاوت می باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : پیش‏ بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر


دیدگاهتان را بنویسید