1-2) اهمیت و ضرورت پژوهش

معلم به عنوان اساسی­ترین عنصر نظام آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری، تأثیر کلیدی در موفقیت هر نظام آموزشی دارد به طوری که شکل گیری اهداف هر نظام آموزشی تا حد زیادی به دانش، مهارت و شایستگی­های حرفه­ای معلمان آن بستگی دارد. یکی از ابعاد شایستگی حرفه­ای معلمان، دارا بودن شایستگی­ها و توانمندی­های پژوهشی می باشد که بایستی در برنامه­های آموزشی معلمان مورد توجه قرار گیرد. معلمان بایستی کاربرد تحقیقات را در درون محیط آموزشی خود در زمینه های مختلف نظری و آموزشی کشف و درک کنند (حجازی، پرداختچی، شاه پسند، 1388). پژوهندگی معلم مستلزم اندیشه­ورزی و مجهز شدن معلمان به مهارت­های پژوهشی می باشد، همچنین بایستی به معلمان امکانات و فرصت پژوهش داده گردد تا کیفیت آموزش خود را بهبود بخشند و تصمیمات آموزشی و فعالیت­های تدریس خود را مورد ارزیابی قرار دهند، به علاوه، پژوهش موجب توسعه­ی حرفه­ای معلمان می­گردد (موتافیدو و همکاران 2012). پس آموزش پژوهش به معلمان و ایجاد فرصت­های پژوهشی در جهت گسترش مهارت و تخصص پژوهشی آنان موجب ایجاد انگیزه در آن ها برای درگیر شدن در فعالیت­های پژوهشی و در نتیجه بهبود ظرفیت پژوهشی آن­ها می گردد. با در نظر داشتن تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه­ی جامع علمی کشور بر توسعه­ی پژوهش در بین معلمان ضروری می باشد پژوهش­هایی به مطالعه وضع موجود پژوهشگری در بین معلمان بپردازد. پس در مطالعه­ی حاضر، نتایجی که از مطالعه ظرفیت پژوهشی و نیازهای آموزش پژوهش معلمان بدست می آیدکمک خواهد نمود تا به درک بهتری از اندازه شکل گیری اهداف نظام آموزشی در زمینه­ی معلم پژوهشگر دست بیابیم، و مشخص گردد تا چه حد اقدامات صورت گرفته برای بستر­سازی گسترش پژوهش در بین معلمان کفایت می­کند و با چه اشکال­هایی در این زمینه مواجه هستیم. پس وظیفه­ی کسانی که عهده­دار برنامه ریزی و هدف­گذاری پژوهش در میان معلمان هستند این می باشد که مطالعاتی را که به تولید یافته­ها و اندیشه­هایی در زمینه­ی پژوهش­گرایی معلمان می­پردازد در جهت هر چه بهتر شدن وضعیت پژوهش در آموزش و پرورش مد نظر قرار دهند. پس یافته­های این پژوهش و پژوهش­هایی از این قبیل برای سیاستگذاران و برنامه ریزان پژوهش معلمان به مقصود روشن شدن وضعیت موجود پژوهش در بین معلمین و اندازه دستیابی به اهداف تدوین شده مفید خواهد بود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه تاثیر آزمون های عملکردی سازنده گرایی بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید