2-1-7)الگوی نیازسنجی مبتنی بر شایستگی

طراحی و اجرای برنامه­های نیازسنجی مستلزم پیروی از تکنیک­ها و فنون خاصی می باشد. امروزه تعداد زیادی از فنون نیازسنجی هست که مورد بهره گیری­ی برنامه­ریزان آموزشی قرار می­گیرد. با در نظر داشتن اینکه یکی از اهداف این پژوهش تعیین اولویت­های آموزش پژوهش به معلمان می باشد پس قصد داریم از الگوی نیازسنجی مبتنی بر شایستگی برای تعیین نیازهای آموزش پژوهش بهره گیری کنیم.

“الگوی شایستگی در نظام آموزشی می­تواند کاربردهای مختلفی مانند در نیازسنجی آموزشی افراد، تهیه و ارزشیابی برنامه آموزشی، ارزشیابی کارایی و اثربخشی آموزشی و در نهایت برنامه­ریزی برای رشد و توسعه­ی افراد داشته باشد؛ در واقع می­توان مبنای طراحی نظام آموزشی را بر اساس شایستگی انجام داد، چراکه مزیت به کارگیری الگوی شایستگی برای طراحی برنامه آموزشی از یک سو تشخیص دقیق­تر نیازهای آموزشی و افزایش کارایی آموزش­ها و از سوی دیگر، کاربردی بودن آموزش­ها و پرهیز از انتقال دانش صرف می باشد (شصتی، 1389).

شایستگی مجموعه­ای از دانش و مهارت­ها­ی ضروری برای عملکرد بهتر در وظایف شغلی می باشد (هاگز[1] و ریکاس[2]، 1989).  شایستگی قابلیت­ها و توانمندی­های درونی می باشد که افراد در ارتباط با شغل خود بدست می­آورند (مک گالان[3]، 1989). شایستگی عموماً به عنوان مجموعه رفتارها یا فعالیّت­های مرتبط، انواع دانش، مهارت­ها و انگیزه­ها می­باشد که پیش نیازهای رفتاری، فنی و انگیزشی برای عملکرد موفقیت­آمیز در یک تأثیر یا شغل مشخص می­باشد (مهموئی، شریعتمداری، نادری، 1387). الگوهای شایستگی را به صورت «توصیف مکتوبی از شایستگی­های مورد نیاز برای عملکرد کاملاً موفق یا نمونه در یک شغل، گروه شغلی، کار تیمی، بخش یا قسمتی از سازمان یا یک کارکرد اجتماعی» تعریف کردند. دو مکتب فکری در تعریف شایستگی هست. یک مکتب فکری مدعی می باشد که شایستگی بر دانش و مهارت دلالت دارد و مکتب دوم مدعی می باشد که شایستگی دربردارنده­ی ویژگی­هایی می باشد که به عملکرد کمک می­کند. در تعریف دوم، شایستگی می­تواند شامل دانش و مهارت و بعضی از خصوصیات دیگر مانند سطوحی از انگیزه و صفات شخصیتی باشد. هسته­ی اصلی مکتب فکری دوم، فلسفه­ای می باشد که معتقد می باشد تمرکز بایستی بر روی کسانی باشد که کار را انجام می دهند، کاری که توسط این افراد انجام می گردد (دوبویس و همکاران به نقل از رضایت و همکاران، 1390).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد عوامل مؤثر بر میزان هوش کلامی کودکان

 1- Hughes

2-Rycus

3- McLagan

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  1. ظرفیت پژوهشی معلمان بر حسب سه مؤلفه­ی انگیزه­ی پژوهشی، فرصتهای پژوهشی و تخصص پژوهشی، از دیدگاه معلمان چگونه می باشد؟
  2. شایستگی­های پژوهشی بر اساس مبانی نظری، نظرکارشناسان پژوهشی و معلمان خبره به چه صورت می باشد؟
  3. وضعیت تخصص پژوهشی معلمان از طریق تعیین نیازهای آموزش پژوهش به معلمان چگونه می باشد؟
  4. اولویت­بندی نیازهای آموزش پژوهش به معلمان به چه صورت می باشد؟
  5. هدف­گذاری برنامه­های پژوهشی معلمان  چگونه بایستی باشد؟

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : مطالعه ظرفیت پژوهشی از دیدگاه معلمان و نیازسنجی آموزش پژوهش معلمان ابتدایی شهر مشهد

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید